Millioner mod nedslidning samler støv

9. okt 2013, 04:00
Selvom virksomheder kan købe hjælpepakker mod nedslidning af deres medarbejdere for en slik, så er efterspørgslen langt fra prangende. Dansk Metal erkender, at pakkerne skal serveres til virksomhederne på et sølvfad.

Millioner af kroner, øremærket til at bekæmpe nedslidning på jobbet, ligger ubrugte hen.

I 2012 brændte Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse inde med otte millioner kroner, og det var især folk som lokoførerer, snedkere og pædagoger, der gik glip tilbuddet om forbedring af deres arbejdsmiljø.

"Efterspørgslen fra visse brancher har været mindre end forventet," lyder det fra Charlotte Fuglsang, direktør i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse til Avisen.dk.

Siden 2011 har fonden udbudt såkaldte 'forebyggelsespakker' til private og offentlige virksomheder. Der udbydes blandt andet rådgivning og kurser til forbedring af arbejdsmiljøet, og en virksomhed kan få refunderet op til halvdelen af prisen for pakkerne efter køb.

Men det tilbud har altså ikke just skabt kø foran hovedøren hos Fonden for Forebyggelse og fastholdelse.

3F tror ikke på 2013 som jubelår

Fondens overskud af ubrugte midler på otte millioner i 2012 er dog et betydeligt fald i forhold til overskuddet i 2011 på 18 millioner. Men 3F tror ikke, at 2013 bliver året, hvor alle millionerne mod nedslidning kommer i spil.

Ikke mindst fordi fonden kun har fordelt cirka 26 millioner, af deres budget på 59 millioner.

"Jeg vil lægge hovedet på blokken og sige, at pengene heller ikke vil blive brugt i år. Problemet er, at virksomhederne selv skal betale halvdelen af pakken," siger Palle Larsen, konsulent i arbejdsmiljø i 3F.

Han påpeger, at kampen mod nedslidning på arbejdet skal forøges, hvis folk skal tilbringe flere år på arbejdsmarkedet.

Dansk Metal: Fagforeningernes ansvar

Dansk Metal mener heller ikke, at virksomhederne er flittige nok til at købe hjælp til arbejdsmiljøet. Men ansvaret placerer Dansk Metal hos sig selv og arbejdsgiverne.

"Hvis man vil hjælpe virksomhederne til et bedre arbejdsmiljø, så skal hjælpen serveres på et sølvfad. Sådan er det, og det er op til fagforeningerne og arbejdsgiverforeningerne at gøre det," siger Jan Toft Rasmussen, konsulent i arbejdsmiljø i Dansk Metal.

Men den analyse deles ikke af Dansk Industri (DI). Ifølge DI burde der være mere salg i pakkerne, men det er et spørgsmål om at lave dem attraktive nok for virksomhederne.

DI: Pakkerne skal forbedres

"Forebyggelsespakkerne er et tilbud til virksomhederne. Hvis tilbuddet er godt, så tager virksomheden imod, ellers er det op til Arbejdstilsynet at skræddersy pakkerne bedre," siger Anders Just Pedersen, arbejdsmiljøchef i DI.

DI påpeger også, at der kan opstå 'kasketforforvirring', når Arbejdstilsynet, der til daglig er myndighed på arbejdsmiljøområdet, møder op på virksomheder for at rulle forebyggelsespakkerne ud.

"Arbejdstilsynet burde lade private aktører undervise virksomhederne i stedet. Så kan virksomheder også vælge efter, hvem der har størst kompetencer inden for netop deres branche," siger Anders Just Pedersen.