Mikkel_og_Lars
Mikkel Borg Bjergsø og Lars Carlsen driver begge bryggeri og barer. De er begge hårdt ramt af den begrænsede åbningstid. Foto: Camilla Stephan og Maja Vang

Mikkeller-ejer om kompensation: Man tog en beslutning og ventede på kritikken

21. sep 2020, 17:15
Landets barejere er sendt i knæ, efter deres åbningstider er blevet begrænset. Den nye aftale om kompensation får hverken Mikkel Borg Bjergsø, der er administrerende direktør i Mikkeller, eller Lars Carlsen, der ejer People Like Us, til at juble.

Mikkel Borg Bjergsø, der ejer bryggeri-imperiet Mikkeller, beskrev det som et slag i ansigtet, da regeringen og sundhedsmyndighederne i sidste uge besluttede, at barer og restauranter skulle lukke allerede klokken 22.

LÆS OGSÅ: Mikkeller-ejer om ny corona-mavepuster: 'Et hårdt slag i ansigtet'

På det tidspunkt udtrykte han i kor med landets restauratører og barejere, at der med restriktionerne burde følge kompensationer.

I går aftes blev det ønske opfyldt, da et flertal i Folketinget blev enige om, at de virksomheder, der oplever en omsætningsfald på mindst 35 procent i forbindelse med den forkortede åbningstid, kan blive kompenseret med 25 procent af de faste omkostninger. Graden af kompensation stiger, jo større omsætningsfaldet er.

Men branchen jubler ikke af den grund.

- Det er naturligvis bedre end ingenting. Problemet for os lige nu er, at vi ikke ved, hvordan vi skal opgøre faldet i omsætningen. Er det i forhold til sidste år, eller er det i forhold til omsætningen under coronakrisen? Det virker, som om aftalen ikke er færdigbehandlet, siger Mikkel Borg Bjergsø, der ejer 15 restauranter og barer i København og i alt 45 på verdensplan.

Vi har ikke et hold af jurister til at hjælpe os med at gennemskue kravene. Og vi har endnu ikke et overblik over, om vi overhovedet kan få hjælp
Lars Carlsen, ejer People Like Us

Derfor har Mikkel Borg Bjergsø, der lige nu befinder sig i Thorshavn på Færøerne, også besluttet sig for ikke at søge hjælp før, at retningslinjerne for ansøgning af midlerne er tydeligere.

- Jeg har lige talt i telefon med personalet i København. Og vi har besluttet os for, at vi ikke gør noget endnu. Ved de første hjælpepakker gik vi i gang med ansøgningsprocessen med det samme, men kravene blev konstant lavet om. Processerne er meget omstændelige. Jeg er heldig at have et backoffice med jurister, der kan hjælpe mig, men der er mange af de mindre virksomhedsejere, der selv skal bruge store mængder tid på det her.

En af dem er Lars Carlsen, der driver mikrobryggeriet People Like Us og en bar på Nørrebro i København, der åbnede i maj.

- Vi har ikke et hold af jurister til at hjælpe os med at gennemskue kravene. Og vi har endnu ikke et overblik over, om vi overhovedet kan få hjælp. I marts, da de første hjælpepakker kom, brugte vi utrolig mange ressourcer og penge på revisorer, mens kravene for ansøgningerne konstant ændrede sig. Det viste sig faktisk, at vi ikke kunne få hjælp fra en eneste pakke.

Hjælpen kommer for sent

Det var den 15. september, at barer og restauranter i København fik begrænset deres åbningstider. Men det var først fem dage senere, at aftalen om mulighed for kompensation blev præsenteret. Det undrer begge bryggeri- og bar-ejere sig over.

Det er, som om man tog en beslutning, og så ventede man lidt på, at kritikken haglede ned, før man tænkte 'ups, vi må hellere finde en løsning'
Mikkel Borg Bjergsø, administrerende direktør og grundlægger af Mikkeller

- Aftalen om kompensation burde være kommet samtidig med, at restriktionerne blev indført. Det er, som om man tog en beslutning, og så ventede man lidt på, at kritikken haglede ned, før man tænkte 'ups, vi må hellere finde en løsning'. Der er ærgerligt, at det skal være sådan, siger Mikkel Borg Bjergsø.

Den kritik er Lars Carlsen enig i.

- Forudsigeligheden eksisterer ikke i den her krise. Men man må sgu da kunne tænkte sig til, at der skal være en kompensation, når man indfører så omfattende restriktioner, fortæller Lars Carlsen, der allerede fire dage efter, de nye restriktioner er indført, kan mærke et betydeligt fald i omsætningen.

- Fredag er den dag på ugen, vi tjener mest i baren. I fredags var vores omsætning halveret. Men vi lægger os ikke ned af den grund.

Vi serverer også større øl end vi plejer, så gæsterne slipper for så mange ture til baren med mundbind på
Lars Carlsen, ejer People Like Us

Både Lars Carlsen og Mikkel Borg Bjergsø er under coronakrisens begrænsinger blevet vant til at tænke og handle kreativt. Det har blandt andet betydet, at de har lavet online ølsmagninger, og Lars Carslen har flere initiativer i ærmet.

- Vi har stillet os spørgsmålet: 'Hvordan kan vi skabe glæde under restriktionerne'? Svaret har blandt andet været happy hour ved fyraften, så gæsterne kan komme tidligere, når nu de skal gå tidligere. Vi serverer også større øl, end vi plejer, så gæsterne slipper for så mange ture til baren med mundbind på, ligesom vi nu har gjort det muligt, at man kan leje vores bar for private arrangementer.

LÆS OGSÅ: Lars åbnede bar midt i krisen: 'Hold kæft, hvor skal vi være omstillingsparate'

De begrænsede åbningstider gælder frem til den 4. oktober. Kompensationen gælder frem til den 31. oktober. Den kan dog blive forlænget året ud og udvidet til andre brancher, hvis de rammes af lignende restriktioner.