Midt i krisen åbnede den 45-årige iværksætter Mikkel Borg Bjergsø en bar i Tokyo og en i Shanghai. Foto: Camilla Stephan

Kendt iværksætter: Det er et hårdt slag i ansigtet

17. sep, 06:00
Mikkel Borg Bjergsø ser ingen grund til, at barerne i København skal lukke klokken 22. Han betragter det som endnu et slag i ansigtet på en branche, der i forvejen er i knæ. Han indrømmer dog, at han haft positive oplevelser under krisen. Blandt andet har han og bryggeri-konkurrenterne hjulpet hinanden, når det har set sortest ud.

Det er efterhånden et halvt år siden, at Mikkel Borg Bjergsø har haft dystre tanker om fremtiden for sit bryggeri-imperium Mikkeller.

Men tirsdag fik restaurations- og barbranchen, der i forvejen har været sendt i knæ under coronakrisen, endnu en mavepuster. Her præsenterede sundhedsmyndighederne nye retningslinjer, der blandt andet betyder, at barerne i København og omegn skal lukke klokken 22 og gæster, der står op, skal bære mundbind.

LÆS OGSÅ: Lars sagde sit job op som speciallærer: Nu ansætter han autister til sit succesfirma

- Jeg må da indrømme, at jeg tilbage i marts nogle gange har siddet alene på kontoret og tænkt, 'hvad fanden skal jeg gøre'. Men jeg har, siden vi genåbnede i maj, været meget optimistisk. Selvom ølsalget har været faldende, har en del af vores restauranter faktisk klaret sig bedre i år end sidste år. Det er som om, københavnerne har haft et stort behov for at komme ud. Derfor føles det her også som et ekstra hårdt slag i ansigtet, siger Mikkel Borg Bjergsø, der er administrerende direktør og grundlægger af bryggeriet Mikkeller og 15 restauranter og barer i København og i alt 45 på verdensplan.

Vi kommer til at sende folk ud på gaden klokken 22, hvor der ikke er de samme kontrollerede forhold, som vi har på barerne
Mikkel Borg Bjergsø, adminestrerende  direktør  Mikkeller

Slaget, han henviser til, er naturligvis det nye krav om, at barer og restaurationer i København skal lukke to timer tidligere, end de hidtidige restriktioner har påbudt.

- Vi kommer til at sende folk ud på gaden klokken 22, hvor der ikke er de samme kontrollerede forhold, som vi har på barerne. Unge mennesker kommer ikke til at gå hjem og lægge sig under dynen klokken 22. De vil samle sig på gaden og til private arrangementer. Så om vi lukker klokken 22 eller klokken 24, vil ingen positiv forskel gøre. Det virker som om, politikerne blot har skullet vise, at de gør noget, siger han til A4 Arbejdsliv og fortsætter:

Mikkel Borg Bjergsø, er grundlægger af bryggeriet Mikkeller, der har 45 restauranter og barer på verdensplan. Foto: Camilla Stephan

- Vi er en branche i knæ, som nu skal straffes yderligere. Jeg kunne forstå det, hvis det var sådan, at vi havde fået den ene bøde efter den anden for ikke at overholde kravene. Men det er ikke sket, og det er på trods af, at politiet har været på besøg tusindvis af gange. Vi har levet i over fire måneder med restriktioner, og vi har som branche bevist, at vi har kunnet håndtere det. På alle vores barer har der været et enkelt smittetilfælde, som blev håndteret, som det skulle.

Mundbind beskytter

Selvom den 45-årige iværksætter ikke ser nogen idé i at lukke barerne klokken 22, så synes han til gengæld, at det er et positivt initiativ, at stående gæster skal til at bære mundbind:

- Det giver god mening, at man beskytter sig selv og andre med et mundbind. Jeg har været i Tyskland en del gange under coronakrisen, og der har alle mundbind på i det offentlige rum. Jeg synes ikke, det er så begrænsende, siger iværksætteren.   

Mikkeller har restauranter og barer i blandt andet Tokyo og Shanghai, hvor mundbind er en del af kulturen.

- Det kan vi sagtens lære lidt af. Her er det kutyme, at man bærer mundbind for at beskytte andre for smitte, hvis man er forkølet. Det er ikke raketvidenskab, at et mundbind kan beskytte mod sygdom. Det har faktisk undret mig, at det ikke er et påbud, der er kommet tidligere.

De tager muligheden for at tjene penge fra os, men de har ikke tænkt sig at hjælpe
Mikkel Borg Bjergsø, administrerende direktør Mikkeller

Coronakrisen har allerede haft konsekvenser for Mikkeller, der har måttet lukke tre restauranter i København og afskedige personale.

Horesta: Man skubber festen ud på gaden

- Jo flere restriktioner, der lægges ned over det professionelle natteliv, som i forvejen sikrer høj hygiejne og afstand, jo mindre attraktivt gør man det for de unge at komme der. Og så skubber man dem i stedet ud på gader og stræder til piratfester og privatfester, hvor der ikke nødvendigvis er styr på forsamlingsforbud, afspritning eller afstand, siger Kirsten Munch, der er politisk direktør i HORESTA, bracheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet.

Kilde: Ritzau

- Det har været tre restauranter, der har ligget med en indtjening på omkring nul, og som vi ikke har turdet satse på, før verden igen bliver normal. Men det gør da ondt alligevel. Vi starter jo kun noget op, som vi tror på og brænder for. Jeg kan ikke garantere, at de nye retningslinjer ikke vil betyde, at vi igen kommer til at afskedige, siger Mikkel Borg Bjergsø, der mener, der skal følge hjælp med, når der kommer restriktioner:

- De tager muligheden for at tjene penge fra os, men de har ikke tænkt sig at hjælpe. Lige så snart det bliver en lov, så bør vi kompenseres for det.

Står sammen som branche

Selvom Mikkel Borg Bjergsø fra den ene dag til den anden mistede 99 procent af sin omsætning den 11. marts, da landet lukkede ned, har han også haft positive oplevelser under krisen.

- Når det hele så allermest sort ud, og jeg har følt mig mest magtesløs, har jeg haft rigtig god sparring med både personalet, men også med andre iværksættere i branchen. Vi har virkelig stået sammen og hjulpet hinanden på alle mulige måder, fordi vi har været i samme båd. Vi er mange øl-bryggere i Danmark, der blandt andet gik sammen om at lave nogle fælles ølsmagninger.

En del af ølsmagningerne foregik online, mens barerne var tvangslukket i marts og april. Det var blandt andet et af de initiativer, som Mikkel Borg Bjergsø fandt på midt i krisen.

Jeg har ikke arbejdet mindre under krisen, nok tværtimod, fordi vi på mange måder har skullet genopfinde os selv
Mikkel Borg Bjergsø, administrerende  direktør  Mikkeller

En anden udfordring, som firmaet stod overfor, var, at cirka 88 procent af Mikkellers omsætning i Danmark har hvilet på turisterne, men de forsvandt som bekendt også fra bybilledet, da grænserne lukkede.

- Jeg tror faktisk, det har været sundt for os at være tvunget til at fokusere lidt mere på danskerne igen. Danskerne er ikke så nørdede omkring øl, at de gider at sidde en hel aften og prøvesmage øl af snapseglas. De vil have uformel hygge med en stor fadøl, når de går ud. Jeg tror, at turisterne vil opleve, at stemningen er blevet lidt mere festlig, når de vender tilbage til vores barer.

På det personlige plan har der også været positive forandringer under coronakrisen for Mikkel Borg Bjergsø, der var vant til at rejse halvdelen af året.

LÆS OGSÅ: Horesta: Nedlukning af barer vil skabe mere fest på gaderne

- Jeg har ikke arbejdet mindre under krisen, nok tværtimod, fordi vi på mange måder har skullet genopfinde os selv. Men jeg har blandt andet fået tre rejser til Japan aflyst, og det har givet mig mere tid med min familie, som jeg har nydt.