56-årige Bjarne Madsen er tillidsmand for de timelønnede på virksomheden Altuglas. Foto: Privat

Mens erhvervslivet bløder, får Bjarne nye kolleger: 'Jeg er jo nordjyde, men jeg vil godt indrømme, at jeg er stolt'

24. maj 2020, 14:00
Trods økonomisk krise og arbejdsløshedsrekord peger en ny 3F-undersøgelse på, at hver femte industrivirksomhed faktisk har fremgang. Hør tillidsrepræsentant Bjarne Madsen fortælle, hvordan coronapandemien blev held i uheld for hans arbejdsplads.

- Vi tænkte, at vi skulle være glade, fordi vi overhovedet havde et arbejde at møde ind på.

Sådan siger den 56-årige industriarbejder Bjarne Madsen om stemningen blandt kollegerne, da coronakrisen begyndte at kradse, og nyhederne berretede om hjemsendelser, konkurser og massefyringer.

LÆS OGSÅ: Dansk Industri om coronakrisen: ‘Vi er langt fra at have ramt bunden endnu’

Men mens flere end 200.000 ansatte er hjemsendt på regeringens krisepakker, erhvervslivet bløder og 50.000 danskere er blevet arbejdsløse, har Bjarne Madsens arbejdsplads ikke sagt farvel til nogen kolleger. Tværtimod har de sagt velkommen til nye.

- Vi kører i døgndrift heroppe, tre gange otte timers skiftehold. Vi har så travlt, at vi har fået nye folk ind, vi skal arbejde i weekenderne og i sommerferien. Lige nu er der tryk på, så det kører ud over stepperne. Vi kan næsten ikke følge med, siger Bjarne Madsen, der er tillidsrepræsentant for de timelønnede på Altuglas International Denmark.

Hver femte industrivirksomhed oplever fremgang

Bjarne Madsens arbejdsplads er ikke det eneste eksempel på glædelige historier midt i den økonomiske håbløshed. 

I en undersøgelse foretaget blandt tillidsvalgte 3F'ere svarer 13 pct., at covid-19 har påvirket deres arbejdsplads 'positivt' eller 'meget positivt'Tallet er højest i industrien, hvor 19 pct. svarende til knap hver femte svarer, at krisen har givet fremgang til firmaet.

Og fremgangen, den kan man mærke på Industrivej i Brønderslev, hvor den danske afdeling af Altuglas producerer akrylplader. Her skal man måske endda udvide den 58 mand høje besætning med endnu flere vikarer.

Artiklen fortsætter under grafikken

Coronakrise satte efterspørgsel på standby

Altuglas' specialitet før krisen var farvede akrylplader. Med 3.000 forskellige aktive farver kunne de levere lidt af hvert.

- Reklameskilte til Aldi, H&M, McDonald's, skærme til den franske bilindustri – Peugeot, Renault og så videre. Solskærme til lastbiler, kaffemaskiner, og jeg skal komme efter dig. Kun fantasien sætter grænser, fortæller Bjarne Madsen.

Men altså kun lige indtil coronavirusset meldte sin ankomst. Pandemiens økonomiske mavepuster satte efterspørgslen på standby og gjorde de ansatte usikre.

Så hvordan kan det være, at Altuglas' maskiner alligevel aldrig står stille, og at virksomheden må hyre ekstra hænder for at følge med ordrebogen?

LÆS OGSÅ: FH og regeringen: Corona-regning må ikke ende hos eksportarbejdere

Næste gang du er nede i dit lokale supermarked, apotek eller på café og taler med ekspedienten gennem en plexiglasskærm, der beskytter jer begge mod smitte, kan du passende sende en varm tanke til Bjarne Madsen og hans kolleger.

Der er nemlig en god sandsynlighed for, at det er dem, der har lavet pladen.

- Lige pludselig tog fanden ved, og så skulle folk lige pludselig bare have klare plader. Der er stor, stor efterspørgsel på de her afskærmningsplader til coronabeskyttelse – og det er mere eller mindre globalt. Så det er jo win-win for os, siger Bjarne Madsen.

En halv fodboldbane om dagen

Og Bjarne Madsen og hans kolleger knokler for at fremstille mere gennemsigtigt plexiglas. Fabrikken er nu oppe på at spytte cirka 500 plader ud - i døgnet. De har forskellig tykkelse, men måler to gange tre meter, og dermed producerer Altuglas 3.000 kvadratmeter plexiglas, svarende til en halv fodboldbane, om dagen.

Selvom virksomheden allerede havde maskiner og mandskab, der kan producere gennemsigtige akrylplader, har det alligevel været lidt af en omstilling. Eksempelvis er Bjarne Madsen normalt en del af 'laboratoriet' på Altuglas.

Folk knokler denondelyneme røven ud af buksene for at lave de plader
Bjarne Madsen, TR, Altuglas International Denmark

Hans job består i at undersøge, om plexiglaspladerne har den korrekte farvetone ved at belyse dem.

- Men i og med, at vi kun laver klare plader nu, har jeg ikke så meget at lave i laboratoriet. Det giver sig selv. Hvis du kan se igennem dem, så er de sgu i orden, siger han.

Så nu laver Bjarne Madsen de pakninger, der bestemmer, hvor tyk pladen bliver, når den skal støbes af hans kolleger. Og støbt, det bliver der. Behovet for plexiglasafskærmning er ikke blevet mindre, i takt med at samfundet genåber.

Gør selv en nordjyde stolt

- Vi nordjyder er jo lidt beskedne af natur, men vi har en følelse af, at vi giver vores del af hjælp til samfundet, når vi arbejder over i tide og utide. Folk knokler denondelyneme røven ud af buksene for at lave de plader, siger han.

Er det ligefrem sådan, at jeg kan få en nordjyde til at indrømme, at han er stolt?

- Stemningen er jo blevet bedre, i takt med at vi forstod, hvorfor vi sender klare plexiglasplader ud i den store verden. Så … ja, jeg er jo nordjyde, men lige her er jeg sgu stolt af, at vi kan levere det, vi kan. Det er jeg ikke bleg for at indrømme, siger Bjarne Madsen.

Han roser virksomhedens ledelse for at reagere prompte og sende administrative og salgsfolk på hjemmearbejde, så snart krisen tog fart. Ovre i produktionen har man indført tiltag, der begrænser kontakten mellem dem, der stadig møder på arbejdspladsen. For eksempel møder skifteholdene ind forskudt.

 Resten af erhvervslivet stadig præget af røde tal

Men spørgeskemaundersøgelsen til 3F-tillidsfolkene afslører også, at succeshistorier som Altuglas stadig udgør et mindretal blandt landets virksomheder med 3F-ansatte.

I alt 48 pct. af virksomhedernes tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter svarer, at de fortsat er 'negativt' eller 'meget negativt' påvirket af covid-19-krisen. I midten af marts lå besvarelserne i en tilsvarende undersøgelse på 55 pct. negativt.

Særligt privat service-, hotel- og restaurationsbranchen er hårdt ramt. Tilbage i marts var det 78 pct. af tillidsfolkene i den branche, der svarede, at deres virksomhed var 'negativt' eller 'meget negativt påvirket'. I den nye måling, som man dog skal huske på er foretaget inden fase 2's genåbning af restauranter og cafeer, er tallet 85 pct.

Bjarne Madsen og hans kolleger er på ingen måde blinde for, hvordan det står til med det danske og internationale erhvervsliv. Derfor er der også ind i mellem et rynket bryn at spore midt i jubelen.

LÆS OGSÅ: Antallet af au pairer når ny bundrekord: Nyt gebyr får skylden

- Vi er godt klar over, at der er virksomheder i lokalområdet, hvor det ikke går alt for godt, og nogle har måtte sende deres folk hjem på hjælpepakkerne. Vi har været skideheldige, at vi har kunnet holde hjulene i gang, siger Bjarne Madsen og tilføjer:

- Nu rider vi jo på en bølge, der strækker sig noget ud i fremtiden endnu. Men bagefter – det er sgu et godt spørgsmål. Hvordan er økonomien derude om et halvt år? Er der nogen, der gider have vores farvede plader på den anden side?