Brian Laudrup er fodboldekspert på Dicovery's kanaler. Han er også reklamesøjle for bettingfirmaet Unibet. Det er ulovligt, siger ekspert til fagbladet 'Journalisten'. Foto: Scanpix

Medie: Brian Laudrup-reklamer er ulovlige

27. jan, 10:05
Brian Laudrup er fodboldekspert på Dicovery's kanaler. Han er også reklamesøjle for bettingfirmaet Unibet. Det er ulovligt, siger ekspert til fagbladet 'Journalisten'.

Brian Laudrups tjans som både reklamesøjle for spillefirmaet Unibet og ekspert i fodboldudsendelserne på Discovery kan være ulovligt. Det skriver Journalisten.

LÆS OGSÅ: Ulighed: Lønkløften i Danmark er blevet dybere 

Hører du til dem, der sidder klar i sofaen, når der ruller Premier League, Superliga og Champions League over skærmen, så har du givetvis også set, at der er masser af betting-reklamer.

En del af dem optræder den tidligere professionelle fodboldspiller og nuværende fodboldekspert på Discovery, Brian Laudrup i.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

I reklamerne lovpriser Laudrup, der tidligere spillede i topklubber som Ajax, Glasgow Rangers og Milan, Unibet for firmaets service til danske oddsere.

LÆS OGSÅ: Nicki Bille dropper anke af dom på fire måneders fængsel 

Laudrup har i årevis optrådt i Unibets reklamer, der typisk bliver vist i optakstprogrammer, lige inden kampstart og i pausen mellem halvlegene i kampene. Ind i mellem i kampe, hvor samme Laudrup optræder som ekspert eller kommentator.

Journalisten, der er fagblad for danske journalister, har spurgt advokat Heidi Højmark Helveg, der er ekspert i markedsføringsret om Brian Laudrups rolle. Er den i strid med reklamebekendtgørelsen, vil fagbladet vide.

”Jeg kan ikke se, hvordan det kan være lovligt. Der er ikke nogen formildende omstændigheder. Det er så klokkeklart,” siger hun til Journalisten.

LÆS OGSÅ: Unge akademikere er hårdt ramt af løse ansættelser

Det er ifølge Journalisten paragraf 8 i reklamebekendtgørelsen, der bliver overtrådt i Unibet-reklamen. Unibet og Discovery Networks afviser overfor Journalisten, at reklamerne er problematiske.

I en klumme i BT kritiserede Jes Dorph pedersen i 2018 Laudrup for rollen som Unibets 'Brand ambassador'. Dorph mente dengang, at Laudrup havde et særligt ansvar over for unge i forhold til at reklamere for betting.

Dengang afviste Unibet al snak om særlige etiske hensyn.  

- Sidst jeg kiggede efter, er det stadig et frit land, og folk må have lov til reklamere for de lovlige produkter, de har lyst til, sagde Unibets pressechef, Per Marxen, dengang til kritikken. 

Også i det tilfælde afviste Brian Laudrup at kommentere.