Tæt på verden: MCtaxier tager kampen op med kommunen

10. sep 2013, 14:23
Organisationerne bag boda boda MCtaxier i Kampala nægter at slippe taget i faget.

Kampala og alle andre byer i Uganda har et væld af MC-baserede boda boda taxier, der farer omkring alle vegne med 1-2-3 passagerer og gods. Nu udfordrer de myndighederne, der i flere år har forsøgt at certificere denne form for kommerciel transport. Regler er der. Man skal bruge hjelm, men det gælder i praksis ikke for passagererne.

Forsøget på at registrere disse MC-folk, der enten lejer en maskine eller ejer deres egen har ført til voldsomme sammenstød med de offentlige. Der er brugt tåregas imod stenkastende demonstranter. Bag balladen står boda boda-organisationer, der afviser, at få deres maskiner og kørere registreret.

Omkring 80 boda boda kørere er arresteret for at skabe offentlig uro. Kommunalt ansatte som renovationsfolk og gadefejere uden forbindelse til konflikten bliver overfaldet. Biler og MC’er tilhørende kommunen samt telte til registrering er afbrændt. For helt at sabotere registreringen, placerede boda boda’er sig ved de vigtigste indfaldsveje, så trafikken i storbyen gik mere i stå end normalt, skriver  avisen New Vision.

Forhandlinger

Byen Kampala har forhandlet med forskellige lokale sammenslutninger af boda boda’er og en national organisation med professionelle mortorcyklister som medlemmer. Samme omfatter 56 mindre organisationer. Forhandlinger har stået på siden 2011, og de brød sammen, da organisationerne fandt ud af, at det var kommunen, der skulle stå for registreringen. Anstødsstenen handler om, hvem der i sidste ende skal indkassere betaling for registreringen.

De private sammenslutninger har samarbejder med firmaer, der sælger tilbehør som hjelme, klistermærker og beklædning. Samtidig har entreprenante oprettet holdepladser illegalt, hvor de tager betaling fra boda boda’erne for at få lov vente på kunder. Det kan koste op til 3.000 kroner at have venteplads de gode steder. Operatørerne deler pengene med associationerne.

Kampala kommune har ikke tænkt sig at give op, fordi man ønsker at få boda boda’erne i mandtal, efterspore stjålne motorcykler og modvirke anden illegalitet i sektoren. Lignende konflikter om minibusser kaldet taxi’er går forud.

Tæt på verden

Journalist, Dan Larsen, verdensnyt.dk, skriver nyheder om de fattige lande for Avisen.dk. Danida bidrager til projektet.