I september begyndte den 22-årige Max Høgh-Pedersen at studere til automationsteknolog på Erhvervsakademi Dania i Randers.  

LÆS OGSÅ: Fagforbund: Hvis vi vil have mere vækst, skal ufaglærte studenter tage tekniske uddannelser

Men inden da havde han sammen med otte andre studerende gået fire uger på et såkaldt praktikumforløb på skolen.

Som et forsøg har erhvervsakademiet lavet introduktionsforløb til studenter som Max Høgh-Pedersen, så de får nogle faglige forudsætninger for at kunne følge med i et komprimeret og hårdt studium.

- For mig har det været en kæmpe fordel at få tilbudt et praktikumforløb. Jeg vidste jo intet om, hvad el-tegninger var, men på kurset lærte jeg at læse en el-tegning og vide, hvad de forskellige tegn og symboler betyder, og det er afgørende, hvis man vil være automationsteknolog, siger han.

Med en HTX i bagagen og et par år væk fra skolebænken, kalder han introforløbet for altafgørende.

- Jeg fik teknisk indsigt og nogle helt basale kundskaber, der er nødvendige for at kunne følge med på uddannelsen til automationsteknolog. Det går vildt stærkt, og man er presset fagligt for at følge med. Hvis man ikke kan de tekniske basisting, er der stor risiko for at falde fra, fastslår Max Høgh-Pedersen.

Frafald enormt højt sidste år

Han henviser til årgangen før ham, hvor folk med studenterhuer ikke fik et tilsvarende introduktionsforløb. 

- Frafaldet sidste år var enormt højt, fordi mange af de studerende ikke kunne følge med. Der bliver stillet høje krav, og derfor er det alfa og omega at komme godt i gang med uddannelsen ved at få teknisk indsigt og komme på virksomhedsbesøg, siger han til A4 Nu.

Teknisk Landsforbund foreslår i det nye udspil "Vækst gennem viden", at studerende på de tekniske erhvervsakademiuddannelser får et ekstra semester i stil med det fire ugers introduktionsforløb, som Max Høgh-Pedersen har været på i Randers.  Udspillet præsenteres i dag, tirsdag, på Christiansborg ved en høring, hvor Teknisk Landsforbund vil kræve langt flere investeringer i uddannelser, fordi de er vejen til vækst.  

Forbundsformand Lone Engberg Thomsen siger til A4Nu, at værkstedsundervisning og læring om for eksempel el-systemer og teknik kan forminske frafaldet blandt de mange studenter, der i dag begynder på et erhvervsakademi. 

- De studerende på mange tekniske akademiuddannelser har vidt forskellige forudsætninger. Hvis du har en studentereksamen, kan du ikke det samme som en håndværker eller elektriker. Ved at give et ordentligt introduktionsforløb vil langt flere gennemføre uddannelsen og få fodfæste på arbejdsmarkedet, siger hun.

Teknisk Landsforbund har ikke gennemført beregninger over, hvad det vil koste at udvide en stribe uddannelser som for eksempel produktionsteknolog og byggekoordinator med et halvt år. Men Lone Engberg Thomsen er overbevist om, at det er en god forretning for samfundet. 

Bakker op om ekstra semester   

Det er Max Høgh-Pedersen helt enig i.

- Jeg kan sagtens se for mig, at introduktionsforløbet blev gjort permanent og blev et tilbud til alle. Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at færre af os med studenterhuer falder fra, hvis det bliver virkelighed, siger han. 

Hvis introduktionsforløbet bliver et helt semester, foreslår Max Høgh-Pedersen, at dele af undervisningen på de meget kompakte uddannelser bliver fordelt ud over en del af det ekstra semester.

- Det er overvældende, så hårdt studiet er, fordi vi hele tiden skal lære nye ting på et højt niveau. Et godt opstartsforløb er centralt, men det vil være optimalt, hvis vi også kan bruge nogle af ugerne på et ekstra semester til undervisning, så det går knap så stærkt til daglig, siger han. 

I hans klasse, der begyndte første september, er foreløbig en ud af tyve sprunget fra.