Martine_Aage-medium_32
Den 28-årige bagageportør elsker sit job i lufthavnen, selvom der er flere tomme end optagede stole i pauserummet. Foto: Privat

Martin blev i lufthavnen: 'Det minder om en spøgelsesby'

12. feb 2021, 06:10
Martin Aage Rasmussen har mistet de fleste af sine kollegaer, og ankomsthalen er larmende stille, alligevel elsker bagageportøren sit arbejde.

Den 26. juni sad Martin Aage Ramussen klar til et modtage et opkald fra sin chef med beskeden om, at han havde mistet sit arbejde. Det opkald fik 180 bagageportører fra Aviator, men ikke ham.

Martin Aage Rasmussen var en ud af blot 75 bagageportører, der fik lov at beholde sit arbejde.

LÆS OGSÅ: Carsten blev genansat i lufthavnen: 'Det er som at komme hjem'

Dengang overskyggede sorgen over at miste kollegaerne en smule af glæden ved at beholde jobbet:

- Det er virkeligt ambivalent og en flad fornemmelse, sagde han i juni til A4 Arbejdsliv.

Det er ti måneder siden, Martin Aage Rasmussen ikke fik det opkald, han havde frygtet. Det har været ti måneder, hvor han har været på en arbejdsplads, som coronakrisen ændrede totalt. 5.000 lufthavnsansatte har mistet jobbet, og passagertallet er reduceret med over 90 procent. De vilkår mærker den 28-årige Martin Aage Rasmussen, der til dagligt blandt andet laster flyene og kører dem ud fra gaten.

Mange ting bliver sat i perspektiv, når man oplever gode kollegaer miste deres arbejde. Mange har familier og hus, som de måske ikke har råd til at blive boende i, og så er det klart, man tænker over fremtiden,
Martin Aage Rasmussen, bagageportør i Aviator Airport Service

- Det var altid en fed fornemmelse at gå igennem afgangshallen, der var fyldt med glade mennesker. Jeg kunne ikke undgå at komme i godt humør. Nu er der meget, meget stille. Det minder om en spøgelsesby. Det er også rigtig hårdt ikke at have de kollegaer omkring sig, som man var vant til at gå op og ned ad hver dag.

Han har forsøgt at holde kontakt med en del af de tidligere kollegaer, men når man ikke ses på arbejdspladsen er det svært.

- Det glider lidt ud. Mange ting bliver sat i perspektiv, når man oplever gode kollegaer miste deres arbejde. Mange har familier og hus, som de måske ikke har råd til at blive boende i, og så er det klart, man tænker over fremtiden, siger Martin Aage Rasmussen, der bor alene på Vesterbro i København.

Som en konsekvens af, at der er langt mellem, at flyene letter og lander på landingsbanerne i Kastrup, arbejder Martin Aage Rasmussens ikke fuld tid i øjeblikket. Hans arbejdsgiver får lønkompensation for de dage, hvor han ikke arbejder, sådan at Martin Aage Rasmussen stadig får sin fulde løn.

Tror på en lys fremtid

Ud over skæbnedagen i juni har coronakrisen også budt på andre mavepustere. Martin Aage Rasmussen var meget tæt på en plads i ledighedskøen, da Aviator i december blev begæret konkurs. Der gik en uge, før det blev bekræftet, at firmaet var blevet opkøbt af Aviator Airport Service.

- Der gik en uge lige omkring jul, hvor vi ikke vidste, hvad der skulle ske. Vi havde lige været igennem en rekonstruktion af firmaet, så muligheden for konkurs havde ligget og luret, men det var chokerende alligevel.

Jeg elsker stadig mit arbejde i lufthavnen, og jeg er sikker på, at det hele nok skal vende. Nu er vaccinen kommet, og vi går alle sammen og venter på, at folk kan rejse igen til sommer
Martin Aage Rasmussen, bagageportør i Aviator Airport Service

Men på trods af at arbejdet er halveret, og at der er mange tomme stole i pauserummet, kunne Martin Aage Ramussen ikke forestille sig at arbejde andre steder end i Københavns lufthavn, der har været hans arbejdsplads i samlet set syv år. Og han tror på en fremtid, hvor forventningsfulde ventende med Dannebrog i hånden igen vil fylde ankomsthallen.

- Jeg elsker stadig mit arbejde i lufthavnen, og jeg er sikker på, at det hele nok skal vende. Nu er vaccinen kommet, og vi går alle sammen og venter på, at folk kan rejse igen til sommer. Jeg er optimist, og jeg håber mange af mine tidligere kollegaer kommer tilbage.

LÆS OGSÅ: Min far var 34 år i lufthavnen: Nu er hans arbejdsliv forbi

Bagageportøren sætter blandt andet sin lid til firmaets jobbank, der betyder, at firmaet har mulighed for at ansætte blandt de tidligere medarbejdere, før de slår nye stillinger op.

Serie: Kastrup i knæ

Før coronakrisen var der 22.000 ansatte i 1.000 virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn. Flere tusinde har mistet deres job i takt med, at hjælpepakkerne er rindt ud. A4 Arbejdsliv går tæt på nogle af de ansatte og på den kæmpe økonomiske krise, som lufthavnen står i. En krise, der rammer mennesker og deres drømme, familier og lokalsamfund. I en fælles indsats søger politikere, virksomheder, fagforeninger og Tårnby Kommune at få de ansatte til at lande bedst muligt efter en uønsket mental lufttur.  

Andre artikler i samme serie:

SAS fyrer 1.593 ansatte: Cheflønninger tilbage på niveau

80 Falck-ansatte fyret: Nu er der særlig hjælp på vej

Jobcenter åbner i Københavns Lufthavn

Martin er ansat i lufthavnen: I dag får han besked om han er fyret

228 ansatte fyret: "Det er fuldstændig forfærdeligt"

Ole og Pia er hjemsendt fra lufthavnen: Nu får Ole besked, om han er fyret

Jobcenter uden krav og kontrol åbner: - Det kan blive fremtiden

Hummelgaard efter masse-fyringer: 'Vi kunne ikke have gjort mere'

Ole i sorg over fyringer i SAS: 'Min familie er revet midt over'

Søren mistede sit drømmejob i SAS: 'Man slipper ikke livet i luften'

Min far var 34 år i lufthavnen: Nu er hans arbejdsliv forbi

Carsten blev fyret fra lufthavnen: 'Man bliver først klog, når man har mistet'

Frida blev fyret fra Jet-Time: 'Det ramte mig som et granatchok'

Carsten blev genansat i lufthavnen: 'Det er som at komme hjem'