Når det tordner og lyner, er det forbudt at arbejde ude ved flyene i Københavns Lufthavn, hvis man er ansat hos SAS.

Det fremgår af en intern manual, som Fagbladet 3F er kommet i besiddelse af. Her står der, at ”al ground handling skal stoppe, når det lyner”. Ground handling er lastning af fly, håndtering af bagage, påfyldning af brændstof og så videre.

Alligevel var en 58-årig portør og 3F’er i fragtfirmaet Spirit Air Cargo, der er et SAS-selskab, på job udendørs i lufthavnen i går aftes, da han blev ramt af et lyn kl. 22.13.

Tilmeld dig nyhedsbrevet A4 Morgen her

Manden arbejdede ved siden af en mast, der blev ramt af et lyn, der ledte strøm igennem ham. Manden lå bevidstløs 5-10 minutter. Klokken 22.26 blev der slået alarm til Region Hovedstadens Akutberedskab, der sendte en ambulance med udrykning og en akutlægebil til lufthavnen. Ambulancen var fremme klokken 22.43. Den tilskadekomne blev kørt med fuld udrykning til Rigshospitalet i København, hvor han stadig er indlagt. Den 58-årige mand har ligget i respirator, men er uden for livsfare.

Hans Henrik Spangenberg, administrerende direktør SAS Ground Handling, udtaler i en skriftlig kommentar til Fagbladet 3F:

- Vores medarbejders tilstand er stabil, og vi følger situationen tæt. Det ser ud til, at lynet slog ned i en mast, som var tæt på vores medarbejder. Vi vil nu gå igennem vores procedurer sammen med lufthavnen. Vi har aldrig oplevet dette før, og det er en rigtig uheldig og ulykkelig situation.

Informationschef i SAS, Knut Morten Johansen, oplyser, at der bliver foretaget undersøgelser omkring ulykken.

- Politi og arbejdstilsyn er rutinemæssigt involveret. SAS og Spirit Air Cargo deltager i dette arbejde. Vi kan derfor ikke kommentere udover vores tidligere udtalelser om, at det er tragisk, at sådan en ulykke har ramt en af vores medarbejdere, udtaler han i en skriftlig kommentar til Fagbladet 3F.

Ifølge formand for 3F Kastrup, Henrik Bay-Clausen, er det vigtigt, at alle parter grundigt gennemgår ulykken.

- Det påvirker selvfølgelig os alle sammen. Jeg er stor tilhænger af safety first for de ansatte i lufthavnen. Det er vigtigt, at både lufthavn, flyselskaber, arbejdsmiljørepræsentanter og andre sætter sig sammen for grundigt at gennemgå, hvad der er foregået, og hvordan man kan forebygge, at det sker igen, siger Henrik Bay-Clausen.
Vidste uvejret kom

At et voldsomt tordenvejr ramte Amager i går aftes, kommer på ingen måde som en overraskelse for folk i og omkring lufthavnen. Allerede klokken 20.07 sendte Københavns Lufthavn (CPH) en driftsinfo ud om, at ”et kraftigt tordenvejr er på vej mod København. Der kan ud over regn og torden også forventes vindstød på op til 35 knob.”

Naviair, som styrer kontroltårnet, holder også detaljeret øje med, hvordan vejret udvikler sig omkring lufthavnen.

- På grund af tordenvejret var der forsinkelser på nogle afgange, men der var en korridor i uvejret, så man fint kunne lande på en tværgående bane, siger fungerende pressechef i Københavns Lufthavn, Lars Lemche.

Ifølge Fagbladets oplysninger blev det besluttet, at fly ikke måtte lette fra lufthavnen fra kl. 22.30 og cirka 45 minutter frem, mens det værste uvejr stod på. Det var dog stadig muligt at lande i lufthavnen i den periode.

Ifølge Danmarks Meterologiske Institut (DMI) var der i løbet af onsdagen og frem til midnat 1.779 lyn over landjorden i Danmark. Heraf 10 i Tårnby Kommune, hvor det ene altså slog ned i lufthavnen, hvor den 58-årige mand blev ramt.

John Cappelen, der er seniorklimatolog ved DMI, understreger, at risikoen for at blive ramt af et lyn er ekstrem lille.

- Statistisk set dør der under én person om året i Danmark efter at være blevet ramt af et lyn. Og ingen kan præcis sige, hvor et lyn vil slå ned under et tordenvejr. Det drejer sig dybest set om at være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, siger John Cappelen.