Foto: Christina Rahbek

Min far var 34 år i lufthavnen: Nu er hans arbejdsliv forbi

1. jul, 14:25
Dette indlæg er udtryk for skribentens holdning og ikke et udtryk for A4’s holdning.
Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til [email protected]

Den anden dag sad jeg i min mors kolonihavehus, der ligger ved Amager Strand.

Pludselig var der en lyd, som vi ikke havde hørt længe. Så vi stoppede vores samtale og lyttede efter. Det plejer vi ikke. For det er en lyd, jeg er vant til, og en lyd, der altid har ligget som en slags baggrundsstøj gennem hele min opvækst. Det er en lyd, som andre bemærkede, når de kom på besøg, men som jeg næsten ikke selv har kunnet høre, selvom jeg anstrengte mig.

LÆS OGSÅ: Ole i sorg over fyringer i SAS: 'Min familie er revet midt over'

Det er lyden fra jetmotorer.

Det er en konstant summen, som nogle gange bliver højere, når flyene gasser op, lige inden de forlader asfalten og sætter af mod luften. Men det er også en lyd, som jeg den dag i kolonihaven for første gang bemærkede, at jeg ikke havde hørt længe. For lige nu er der bemærkelsesværdigt stille i Kastrup.

For mig er det den larmede stilhed, der er blevet symbolet på coronakrisen
Maja Vang, journalist A4 Medier

SAS-flyene, der har stået parkeret side om side og har omdannet landingsbanen i Kastrup til en parkeringsplads, har for mange været symbolet på coronakrisen. For mig er det den larmede stilhed, der er blevet symbolet.  

Jeg er fra Kastrup. Det samme er mine forældre og deres forældre. Vi skal helt ud til mine oldeforældre, før man vist nok finder en enkelt, der var fra Bornholm. Når man er amagerkaner, så arbejder man selv, eller kender som minimum et nært familiemedlem på Danmarks største arbejdsplads, Københavns Lufthavn.

Den lufthavn, som coronakrisen nu har lammet. Som har gjort 4.000 lufthavnsansatte ledige. Man forventer, at op imod 8.000 af de i alt 22.000 ansatte, der er i eller omkring virksomheder i lufthavnen, vil miste deres job. Derfor er Tårnby Kommune den kommune, hvor der er allerflest, der er eller har været på lønkompensation i hele landet.

I mandags fik 1.593 SAS-ansatte en fyreseddel i deres e-Boks. En af dem var min far. 34 år i lufthavnen er slut. Det samme er et helt arbejdsliv
Maja Vang, journalist, A4 Medier

Forleden talte jeg med beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) om de svære tider i lufthavnen. Han er også født og opvokset på Amager:

- Der er ikke nogen tvivl om, at coronakrisen har ramt lokalsamfundet i Kastrup ekstra hårdt. Man kommer fra et sted, hvor der har været enorm lav arbejdsløshed, fordi der har været den her kæmpe store arbejdsplads. Der er mange, der vil få nogle store udfordringer. Især dem, som jeg kender mange af: Dem, der er blevet fyret efter at have været i lufthavnen i over 30 år, og som ingen uddannelse har, sagde han.

Mit møde med beskæftigelsesministeren (foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)

Vi talte om, at det ikke kun er økonomien, man er ramt på, når man mister sit job i lufthavnen (og alle andre steder for den sags skyld).

- Der er en helt særlig stolthed ved at have et havnekort (personalekort med adgang til lufthaven, red.), forklarede Hummelgaard, der ligesom jeg er vokset op til den konstante summen fra oven.

Havnekortet havde min far. Ligesom min faster har haft det, min onkel, min kusine osv. osv.

Ægteparret Ole Falster og Pia Sudsgaard, der begge har været hjemsendt fra deres job i lufthavnen, kender også til den følelse af stolthed.

- For de fleste af os herude er det jo en del af ens identitet at arbejde i lufthavnen. Det er en arbejdsplads, man er stolt af. Vi hilser på naboer og venner, når de cykler på arbejde og får en bajer efter fyraften på Air Pub.

Et helt arbejdsliv er slut

Min far var ansat i lufthavnen i 34 år. Heraf de 26 år i SAS. Han har været kuffertslæber, han har kørt rundt i lufthavnsområdet med piloter og stewardesser, og de seneste ti år har han været 'oliemand', som han selv kalder det.

Det var ham, der sørgede for, at der var olie på SAS-bilerne i lufthavnen. Det var et fleksjob, som han fik, efter han fik sin femte blodprop. Han sagde ofte, 'at han havde det som blommen i et æg'.

I mandags fik 1.593 SAS-ansatte så en fyreseddel i deres e-Boks. En af dem var min far. 34 år i lufthavnen er slut. Det samme er et helt arbejdsliv. Bare sådan. Nu venter et liv på efterløn og siden pension.

Det gør ondt. For selvom han var forberedt: 'Så er det noget andet, når man ser det sort på hvidt', sagde han, da han ringede til mig med den triste besked.

Han er 64 år, min far. Han havde regnet med, at han skulle være tre år mere i lufthavnen. Nu har han så meget tid, at han ikke ved, hvad han skal stille op med den. Sådan tror jeg, at det er for mange, når de går på pension. Jeg tror også, at det rammer ekstra hårdt for dem, der har fået fjernet gulvtæppet under sig på grund af coronakrisen.

I midten af juni var jeg på cykeltur rundt på Amager Fælled med hele min Amager-familie. På vej hjem stoppede vi på Englandsvej, dér, hvor en tunnel er placeret, så landningsbanen kan gå tværs over landevejen. Vi stoppede op og mærkede på tætteste hold lufttrykket fra Emirates' Airbus A380, den største maskine i Kastrup, der lettede lige der, hvor de mange fly for bare få uger siden stod parkeret. At se den store maskine få luft under vingerne gav mig en klump i halsen.

LÆS OGSÅ: Hummelgaard efter masse-fyringer: 'Vi kunne ikke have gjort mere'

Selvom der nu sendes flere og flere fly i luften hver dag, så tror jeg desværre, at stilheden vil larme i Kastrup langt ud i fremtiden.

Serie: Kastrup i knæ

Før coronakrisen var der 22.000 ansatte i 1.000 virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn. Flere tusinde risikerer at miste deres job, når hjælpepakkerne rinder ud. A4 Arbejdsliv går tæt på nogle af de ansatte og på den kæmpe økonomiske krise, som lufthavnen står i. En krise, der rammer mennesker og deres drømme, familier og lokalsamfund. I en fælles indsats søger politikere, virksomheder, fagforeninger og Tårnby Kommune at få de ansatte til at lande bedst muligt efter en uønsket mental lufttur.  

Andre artikler i samme serie:

SAS fyrer 1.593 ansatte: Cheflønninger tilbage på niveau

80 Falck-ansatte fyret: Nu er der særlig hjælp på vej

Jobcenter åbner i Københavns Lufthavn

Martin er ansat i lufthavnen: I dag får han besked om han er fyret

228 ansatte fyret: "Det er fuldstændig forfærdeligt"

Ole og Pia er hjemsendt fra lufthavnen: Nu får Ole besked, om han er fyret

Jobcenter uden krav og kontrol åbner: - Det kan blive fremtiden

Hummelgaard efter masse-fyringer: 'Vi kunne ikke have gjort mere'

Ole i sorg over fyringer i SAS: 'Min familie er revet midt over'