Otte passagerer omkom i den alvorlige togulykke 2. januar på Storebæltsbroen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix (arkiv)

Lokomotivfører står frem: "Jeg har lige slået seks mennesker ihjel"

19. dec 2019, 11:09
Lokomotivføreren af det godstog, der på Storebæltsbroen i januar var involveret i den værste togulykke i 30 år, brød sammen, da han kom hjem til familien.

Lokomotivføreren fra det godstog der i januar på Storebæltsbroen var involveret i den værste togulykke i 30 år fortæller i et interview med Radio4 om den skæbnesvangre dag.

LÆS OGSÅ: Politiker raser: "Små, latterlige mænd"

Han fortæller, at han hele dagen havde været rimelig fattet, men at han brød sammen, da han kom hjem til sin hustru.

- Lige så snart jeg træder ind og lukker døren, stortuder jeg bare. Jeg kan slet ikke holde det tilbage. Jeg kan slet ikke rumme det, siger lokomotivføreren Thomas. Han ønsker ikke sit efternavn frem.

Efterfølgende ringede han til sin lillebror.

- Jeg siger til ham: "Jeg har lige slået seks mennesker ihjel". Den følelse havde jeg.

Thomas vidste inderst inde godt, at det ikke var ham, der havde slået seks mennesker ihjel.

- Men jeg var med i en ulykke, der kostede seks mennesker livet, og på det tidspunkt følte jeg mig skyldig, siger Thomas til Radio4.

I alt mistede otte personer livet, og 18 blev kvæstet - heraf fire alvorligt, da et lyntog fra DSB blev 2. januar blev ramt af en trailer fra et godstog fra selskabet DB Cargo.

Havarikommissionen har netop afleveret det den betragter som den endelige rapport. Heri fremgår det, at kommisionen anser en manglende låsning for at være årsag til, at sættevognstraileren kunne blæse af og ramme det modkørende tog.

LÆS OGSÅ: Blokade ved kendt firma - "Det er en syg industri"

Fakta fra Havarikommisionens rapport

I rapporten vurderer Havarikommissionen om låsen af traileren, at "det eneste sandsynlige scenarie er, at sættevognstraileren var læsset med hovedbolten i skamlen, men at skamlen ikke var låst inden ulykken."

Videre lyder det:

- Havarikommissionen anser den manglende låsning for at være årsagen til, at den tomme og dermed relativt lette sættevognstrailer kunne blæses af sin plads i godstoget og kollidere med lyntoget L 210.

Havarikommissionen peger på en række ting, som kan have haft indflydelse på den manglende låsning.

Her påpeger den blandt andet på, læsseinstrukserne på ulykkestidspunkt ikke indeholdt funktionscheck af skamlen før læsning. Men det var der heller ikke krav om.

Kommissionen skriver også, at "operatørens kontrol af, at skamlen var låst, når en sættevognstrailer var læsset, var baseret på fabrikantens manual. Denne kontrol ifølge manualen var ikke tilstrækkelig til at sikre, at skamlen var låst."

I manualen stod der, at skamlen var låst, når håndtaget var fuldt tilbagetrukket, og udskæringen ikke var synlig. Men skamlen kunne være ulåst - selv når håndtaget var langt inde, og udskæringen ikke var synlig.

Allerede i marts fremlagde Havarikommissionen en foreløbig rapport for ulykken. Her blev det konkluderet, at låsemekanismen i flere skamler har haft en træghed.

I den foreløbige rapport lød det, at 16 personer blev kvæstet - foruden de otte omkomne. Heraf var fire alvorligt kvæstet. I den nye rapport er tallet dog opjusteret, da i alt 18 blev kvæstet - heraf fire alvorligt.

Det blæste 2. januar, da ulykken skete på Storebæltsbroen.

Havarikommissionen skriver at de vindstyrker, der var ved Vestbroen denne morgen, "var tilstrækkelige til at vælte en sættevognstrailer fri af skamlen og trække hovedbolten fri af skamlen på godsvognen."

Det gjaldt også, når hovedbolten var korrekt placeret i skamlen, hvis skamlen ikke var låst.

Hvis sættevognstraileren var korrekt placeret og låst, ville den ikke kunne blæse fri af skammel og vogn ved de vindstyrker, lyder det i rapporten.

Kilde: Ritzau

Tidslinje: Togulykken på Storebæltsbroen


Her følger et overblik over ulykken:

  • 2. januar klokken 05.19: Et lyntog forlader Aarhus og kører med retning mod Københavns Lufthavn. 131 passagerer og tre medarbejdere er om bord.
  • 2. januar klokken 07.35: Toget bliver ramt af dele fra et modkørende godstog fra DB Cargo og foretager en hård opbremsning på Storebæltsforbindelsen. Ulykken sker på lavbroen.
  • Otte passagerer mister livet i ulykken - fem kvinder og tre mænd.
  • Fire bliver alvorligt kvæstet, og 12 personer kommer lettere til skade. De kvæstede passagerer befinder sig primært i togets to forreste vogne.
  • 7. januar: Havarikommissionen og repræsentanter fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen overværer en demonstration af en aflæsning for at afdække potentielle risici ved brug af lommevogne.
  • Demonstrationen afdækker defekte eller fejlbehæftede låsemekanismer.
  • 8. januar: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen forbyder kørsel med lommevogne og bestemmer, at reglerne for, hvornår og hvor hurtigt godstogene må køre over Storebælt, bliver ændret.
  • 14. marts: Havarikommissionen konkluderer i en foreløbig rapport, at en kombination af den kraftige vind på dagen og en utilstrækkelig låsemekanisme var skyld i ulykken.
  • 18. december: Havarikommissionen kommer med sin endelige rapport om ulykken.

    Havarikommissionens endelige rapport peger på manglende låsning af trailer som årsag til ulykken og skriver, "at det eneste sandsynlige scenarie er, at sættevognstraileren var læsset med hovedbolten i skamlen, men at skamlen ikke var låst inden ulykken."

Kilder: DSB, Fyns Politi, Havarikommissionen og Banedanmark