Livsfarligt selfie truer lokoførernes helbred

19. feb 2014, 07:00
Unge filmer sig selv springe til siden i sidste sekund på togskinnerne. Det har fået store psykiske konsekvenser for de ansatte i førerhusene.

Lokomotivfører Karl Frederiksen fik sit livs chok i november sidste år, da en ældre dreng pludselig står foran ham på skinnerne.

Drengen springer til siden i sidste sekund, mens hans kammerat optager episoden på sin mobiltelefon.

Karl Frederiksen fik efterfølgende psykologhjælp, og han bliver næppe den sidste lokomotivfører, der får brug for hjælp.

Ifølge Banedanmark er der en ny tendens med unge, som laver 'selfies' foran tog i forskellige situationer, som lægges på Facebook og lignende.

"Ikke nok med, at de unge bringer deres eget liv i fare, men de påvirker også lokomotivførerne med de her handlinger," siger Thomas Gram Rasmussen, der er chef for jernbanesikkerhed i Banedanmark.

Fagforeningen Dansk Jernbaneforbund organiserer størstedelen af landets 3.000 lokomotivførere, og her kender man alt for godt til problemet.

"Flere af vores medlemmer er gået psykisk ned med posttraumatisk stress som følge af blandt andet det her med at unge optager video af sig selv foran toget, så det er et stort problem," siger kommunikationsansvarlig Carsten Jokumsen.

Nær-ved

Det stigende antal selfies udgør dog kun en lille del af de mange nærved påkørsler, som lokomotivførerne hvert år er udsat for.

En statistik fra Bane Danmark viser, at der i 2013 var i alt 369 nærved påkørsler blandt lokomotivførerne. Det svarer til, at over hver tiende lokomotivfører har været udsat for en nærved påkørsel i løbet af året.

Men tallet er formegentlig langt højere, mener Peter Kanstrup, der er tillidsmand for lokomotivførerne i DSB Odense.

"De her nærved påkørsler er nærmest noget, vi ser dagligt, og derfor er der mange, der ikke indberetter det. Derfor er tallet væsentligt højere," siger han.

Magtesløs

Problemet forstærkes af, at lokomotivførerne ikke kan nå at bremse, når personer går ud foran toget.

I Karl Frederiksens tilfælde var bremselængden på toget 1200 meter, og da han kom kørende rundt i et sving, kunne han kun se 400 meter frem.

"Jeg kunne på ingen måde nå at stoppe. Man er totalt magtesløs i sådan en situation," siger han.

Løsning er umulig

Magtesløs er man også i Dansk Jernbaneforbund.

"Det er jo næsten umuligt at undgå de her nærved påkørsler, for så skulle man jo hegne de mange tusinde kilometer jernbane i Danmark ind, og det er ikke realistisk," siger Carsten Jokumsen.

Banedanmark har ikke en konkret løsning på problemet, men opfordrer forældrene til at tage en snak med deres børn omkring konsekvenserne ved selfies i dumdristige og farlige situationer.