20140302-221040-A-1920x1920we
Ledige ønsker at fortsætte med at holde møder online eller via telefonen fremfor at møde op i jobcentret. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Ledige vilde med særligt tiltag

2. dec 2020, 06:00
En ny undersøgelse viser, at tre ud af fire ledige foretrækker at holde telefon- og onlinemøder frem for at møde op i deres a-kasse. Det er blandt andet større fleksibilitet og mindre transporttid, der er afgørende.

Større fleksibilitet og mindre transporttid er nogle af fordelene ved at holde telefonmøder med sin a-kasse frem for at skulle møde fysisk op.

En ny undersøgelse blandt 957 ledige, som CA Karrierepartner og a-kasse har foretaget i november 2020, viser, at 74 procent af de ledige helst vil deltage i telefon- eller videomøder, mens kun 20 procent foretrækker at komme til de personlige samtaler i a-kassen, der primært forsikrer privatansatte med en længere uddannelse bag sig.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Faglærte arbejdspladser forsvinder (også)

- Den 11. marts skete der det, at vi fra den ene dag til den anden skulle arbejde hjemme. Alt det, vi troede ikke var muligt at gøre hjemmefra, opdagede vi var muligt som at udbetale dagpenge og holde møder med de ledige over telefonen. Med undersøgelsen får vi evidens for, at der er stor opbakning til at fortsætte med at holde telefon- og videomøder, fortæller Christian Sørbye Friis, der er direktør i a-kassen   

CA Karrierepartner og a-kasses undersøgelse flugter med en undersøgelse som KL (Kommunernes Landsforening) lavede i august. Den viste, at 92 procent ud af 5.778 adspurgte ledige i 12 kommuner var interesserede i, at flere af samtalerne med jobcentret i fremtiden kunne foregå via telefon eller video.

Vi vil ikke afskaffe de fysiske møder, men vi ønsker større fleksibilitet, så det bliver en mulighed for de ledige at vælge mellem at deltage ved et fysisk møde eller et møde via telefon eller video
Christian Sørbye Friis, direktør i CA Karrierepartner og a-kasse

Normalt er det et lovkrav, at samtalerne i a-kasse og jobcentre foregår fysisk. Men under coronakrisen har det altså været muligt at holde samtalerne via telefon eller video for at minimere smitte med coronavirus. Den mulighed forsvinder ved udgangen af 2020. Men Christian Sørbye Friis ønsker, at muligheden for at erstatte det fysiske møde med et telefon- eller onlinemøde bliver permanent. Derfor har han skrevet et brev til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).

-  Vi synes, han skulle se resultatet af vores undersøgelse. Vi vil ikke afskaffe de fysiske møder, men vi ønsker større fleksibilitet, så det bliver en mulighed for de ledige at vælge mellem at deltage ved et fysisk møde eller et møde via telefon eller video.

Gitte Kokholm er et af de medlemmer, der har sparet fire timers transporttid, efter hun har fået mulighed for at holde møder med a-kassen telefonisk. Hendes oplevelser kan du læse om her. 

Kan være grænseoverskridende 

Det er et lovkrav at holde CV-møder med den ledige inden for de første 14 dage efter, man har meldt sig ledig. Derudover skal a-kassen holde rådighedssamtaler hver tredje måned. Det gør man dels for at kontrollere, at de ledige er til rådighed og søger de job, de skal, dels for at give vejledning.  

Der er flere årsager til, at mange medlemmer foretrækker telefonmøderne.

- Det, vi hører fra medlemmerne, er, at det er en tidsbesparelse, at møderne foregår via telefonen, fordi de undgår transporttiden til og fra a-kassen. Vi har ikke kontorer i hver eneste by, så for mange er der lang transporttid. Desuden skal de ledige heller ikke i samme grad vente på, at det bliver deres tur. I a-kassen risikerer man at skulle sidde og vente på, at det foregående møde er slut. Vi oplever også, at samtalerne bliver kortere for dem, der er selvkørende.

Vi hører fra nogle medlemmer, at de kan føle det en smule grænseoverskridende, at vi får et kig ind i deres privatliv, når vi har videomøderne.
Christian Sørbye Friis, direktør i CA Karrierepartner og a-kasse

Men at de ledige ønsker flere telefon- eller onlinemøder, er ikke det samme som, at de ansatte gør det.  

- De kan lide fleksibiliteten, men de foretrækker de fysiske samtaler. Jobkonsulenterne kan holde 8-10 samtaler på en dag, så kan det blive lidt enerverende, hvis man kun har telefoniske samtaler. Men jeg tror på, at der stadig er en del, der vil vælge den fysiske samtale, så der vil være en variation.

CA Karrierepartner og a-kasses samtaler er enten foregået via telefonen eller som et videomøde. Blandt de, der har prøvet telefonmøderne, mener 91 procent, at de fungerer godt eller meget godt. Det gælder for 83 procent ved videomøder.

LÆS OGSÅ: Gitte sparer fire timer og 300 kroner på ikke at møde i a-kassen

- Vi hører fra nogle medlemmer, at de kan føle det en smule grænseoverskridende, at vi får et kig ind i deres privatliv, når vi har videomøderne. Hvis det bliver en permanent løsning, så skal vi have kigget på, hvilke digitale muligheder der eksisterer.