Kunden skal betale for fusk med arbejdskraft

11. sep 2009
LO appelerer til regeringen og arbejdsgiverne om at håndhæve reglerne mod underbetaling og illegalt arbejde i Danmark og EU.

En kunde skal kunne gøres direkte direkte ansvarlig for, at  for eksempel håndværkere behandler deres ansatte ordentligt. Det foreslår LO, der samtidig vil have langt mere kontrol med de udenlandske firmaer, der løser opgaver for danske firmaer.

Det er et par af de konkrete forslag fra fagbevægelsen, der skal bremse de firmaer, som i dag har en økonomisk fordel ved at underbetale deres arbejdskraft og bryde regler og aftaler på arbejdsmarkedet.

"Alle aktører på det danske arbejdsmarked er enige om, at udenlandsk arbejdskraft skal være velkommen, hvis de arbejder på danske vilkår. Men hvordan kan det så være, at fagbevægelsen er de eneste, der gør noget ved det", siger LO's formand Harald Børsting.

Konkurrence på unfair betingelser

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

På Dansk Metals kongres lørdag opfordrer LO-formanden derfor til, at regeringen og arbejdsgiverne sammen med fagbevægelsen bliver enige om en handlingsplan, som skal sikre, at de regler, der allerede eksisterer, også bliver overholdt.

Det gælder både i Danmark og EU, understreger Harald Børsting.

”Vi kan ikke være tjent med, at Danmark mister arbejdspladser, fordi virksomheder tvinges til at flytte produktion til lande, hvor de kan konkurrere på unfair betingelser,” siger han.

Usle forhold

Underbetalt og ulovlig udenlandsk arbejdskraft i Danmark sætter også de danske arbejdspladser under pres. Selvom politiet afslører stadigt flere udlændinge uden arbejdstilladelse, som Avisen.dk kunne fortælle fredag, så løser det ikke problemet alene. Ifølge Harald Børsting skal både regering og arbejdsgivere nu på banen:

”Arbejdsgivere og myndigheder må også påtage sig et ansvar for, at østeuropæere ikke arbejder i Danmark under usle forhold og til en løn langt under det rimelige,” siger han.

Dansk Arbejdsgiverforening ønskede fredag ikke at kommentere udspillet fra LO.