Krisen har gjort os lykkelige på jobbet

31. mar 2011
Der er lettelse hos dem, der ikke blev fyret under krisen. Faktisk er lettelsen så stor, at medarbejderne ligefrem er blevet gladere for deres job. Det viser en ny undersøgelse. Men arbejdspresset gør stadig ondt.

"Nu spiser du, hvad der er på tallerkenen. Ellers er det sulten i seng."

Sådan lød budskabet især i gamle dage ved de spiseborde, der sjældent var nogen buffet.

Og nogenlunde sådan er det blevet på arbejdsmarkedet, hvor der ikke levnes plads til kræsenhed.

En ny amerikansk undersøgelse fra Center for Creative Leadership, viser, at krisens massefyringer har forøget arbejdsglæden blandt de tilbageværende medarbejdere på jobmarkedet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Det skyldes ifølge eksperterne at 'valgets paradoks' er blevet ædt af krisen.

"Når du har mange jobmuligheder, føler du dig mindre tilfreds med det job, du har," konkluderer undersøgelsen.

Det gælder også i høj grad i Danmark, forklarer erhvervspsykolog Majken Matzau.

"Krisen har aflivet zapper-kulturen på arbejdsmarkedet, hvor man før kunne vælge og vrage mellem mange attraktive job," siger hun.

Hun fortæller, at medarbejderne nu i højere grad finder sig til rette på den arbejdsplads, de er blevet gladere for.

"De ved, vi er på vej ud ad recessionen og de føler sig lettede og glade for, at de ikke blev afskediget, og de kender det dyre alternativ; arbejdsløshed," siger hun.

Professor i personaleforhold Henrik Holm Larsen fra CBS, sammenligner det nye syn på jobbet med det livssyn, som folk, der har overlevet svær sygdom, får.

"De bliver gladere for livet. Ordsproget 'Vis ham døden og han vil være tilfreds med feber' kan relateres til arbejdsmarkedet, hvor folk lærer at sætte højere pris på jobbet," siger han til Avisen.dk

"Og de bliver ikke længere distraheret og fristet af andre jobmuligheder," siger han.

Signe Tønnesen, der er arbejdsmiljøkonsulent hos arbejdsgiverorganisationen Lederne, bekræfter tendensen.

"De, som ikke blev fyret som konsekvens af krisen, føler sig uundværlige og glade. Men de har hele tiden være gladere, end de, der blev afskediget. De var oftere mindre glade medarbejdere, fordi de kunne fornemme, at de kunne undværes," pointerer hun.

Hun forklarer, at de medarbejdere, der ikke blev fyret, under krisen har gennemgået tre kritiske faser:

Først udbredt angst for at blive fyret, da krisen ramte.

Herefter utryghed for også at blive fyret – sammen med et øget og stærkt belastende arbejdspres, fordi de blev færre om at udføre det samme arbejde.

"Men nu oplever vi en tredje fase, hvor en betydelig del af utrygheden er forsvundet. Tilbage er arbejdspresset, men utryghed var langt værre end det arbejdspres, der stadig er," siger hun med henvisning til en ny undersøgelse, Lederne har lavet.

Majken Matzau advarer mod at negligere dette arbejdspres.

"Der er sket meget store forandringer og nedbemandinger i organisationerne. Konsekvensen er voldsomt arbejdspres og træthed hos medarbejderne. Men ja, folk er blevet mere trygge," siger Majken Matzau.