FOKUS: FØDEVAREKONTROL: Krav: Send fødevarekontrollen i skole

23. nov 2010
Fødevarekontrollørerne er ikke dygtige nok. De skal i praktik og skole, kræver restauratører. Vi er i gang, siger kontrollen.

Tilliden til fødevarekontrollørernes dømmekraft ligger i nogle fødevarevirksomheder på et meget lille sted.

Det siger erhvervsorganisationen Dansk Erhverv og Bager- og konditormestre i Danmark.

De fortæller, at deres medlemmer er bekymrede over ukvalificerede fødevarekontrollører, som de oplever giver uberettiget kritik og sure smileys.

De kan lide skade på økonomi og image som følge af offentlig kritik.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Kontrol i praksis

"Derfor vil vi invitere fødevarekontrollens folk på gratis praktikophold i produktionslokalerne. Her kan de lære, hvad det vil sige at producere brød- eller konditorvarer,” siger Hardy Christensen.

"De kritiserer eksempelvis, at brødforme ikke konstant bliver vasket i vand og sæbe, hvilket ville betyde, at bagværket hænger fast i bunden. De ved ikke, at bakterier i en brødform altså bliver dræbt i en ovn, der er 200-300 grader varm," siger han.

"Det går ikke"

"En fødevarekontrollør er måske dygtig til at føre tilsyn med slagterier, men skal pludselig kontrollere et bageri. Det går ikke, for det kræver en indsigt, de ikke har," siger Hardy Christensen.

Lotte Engbæk Larsen, der er fødevarepolitisk chef i Dansk Erhverv bakker op.

"Der findes desværre kontrollanter uden den fornødne faglige indsigt," siger hun.

"Så der er behov for at give nogle kvalifikationer i at give en god rådgivning og i at føre konstruktiv dialog," siger hun og argumenterer for mere efteruddannelse.

Forståelse for faglig virkelighed

"Som det er nu kan nogle kontrollører have tendens til at henvise til rigide regler i modsætning til de erfarne, indsigtsfulde og pragmatiske kontrollanter, der vejleder og indgår i dialog. De skal i højere grad forstå den faglige virkelighed, de erhvervsdrivende arbejder i," siger Lotte Engbæk Larsen.

Mette Hjulmand-Lassen, der er souschef i Fødevarestyrelsens personalekontor, siger, at de tilsynsførende er kompetente og samvittighedsfulde.

Men der er behov for forbedringer, erkender hun.

"Kan blive bedre"

"Men kan altid blive endnu bedre til at kommunikere og håndtere konflikter i tilsynssituationen."

Så det arbejder styrelsen på at forbedre.

"Der kan også være behov for at opkvalificere nogle tilsynsførende i eksempelvis at forstå bagerfagets teknologier," siger hun.

Hun fortæller, at de tilsynsførende nogle gange tager på tilsyn som makkerpar, hvor eksempelvis bageruddannede tilsynsførende kan drøfte tilsynet med den anden tilsynsførende.