Krav om parfumepolitik på jobbet

8. okt 2009
Flere danskere døjer med parfumeallergi, og derfor bør virksomheder på lige fod med en rygepolitik indføre en parfumepolitik, mener AsmtaAllergi Forbundet.

Et stigende antal medarbejdere på danske arbejdspladser rynker på næsen af parfumerede kollegaer.

Tusindvis af allergikere og astmatikere får snotnæser, vejrtrækningsproblemer, allergiske reaktioner eller ubehag på velduftende arbejdspladser.

”Flere ringer og spørger, hvad de skal stille op med gener fra kollegaers parfume,” siger Betinna Hjorth, der rådgivningschef i Asmta-Allergi Forbundet.

Ømtåleligt

”Det er et meget ømtåleligt emne, for mange tør ikke at klage over en kollegas parfume, fordi de overskrider vedkommendes intimsfære,” fortæller Betinna Hjorth.

Det er derfor på tide, at virksomheders ledere løser problemet ved at indføre en parfumepolitik, ligesom de har en rygepolitik, mener Asmta-Allergi Forbundet.

Parfumefri udluftning

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

”Virksomheden kan begynde med at indkøbe parfumefri sæbe til toiletterne og fjerne luftfriskere og sørge for ordentlig udluftning. Efterfølgende kan ledelsen informere om det rimelige i at begrænse brugen af parfume,” opfordrer Betinna Hjorth.

Arbejdsmiljøkonsulent Niels Kierstein fra Dansk Erhverv er skeptisk overfor forlaget om en parfumepolitik.

"Overdrevet"

”Jo færre regler og restriktioner, des bedre,” siger han.

”En parfumepolitik lyder overdrevet. På den enkelte arbejdsplads må man kunne tale sig til rette, selv om det sikkert kan være grænseoverskridende at brokke sig over en kollegas velduft.”

Overfølsom

I dag er omkring 1,5 millioner danskere berørt af astma, allergi eller anden overfølsomhedssygdom.