Minister vil undersøge elløbehjulets aftryk på miljøetDet kan fremover blive et krav, at man skal bære hjelm, når man kører på elektrisk løbehjul. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Nu gælder nye regler for elløbehjul

21. sep 2020, 17:20
Blodrøde ulykkestal på elløbehjul, får nu transportministeren til at ændre loven, så det bliver lovpligtigt for føreren af et elløbehjul at bære hjelm.

Fra november skal det være lovpligtigt at bære cykelhjelm, hvis man fører et elektrisk løbehjul i Danmark.

Det er ambitionen hos transportminister Benny Engelbrecht (S), der derfor har sendt kravet om hjelm i offentlig høring.

- Jeg har noteret mig, at der desværre er en stor overhyppighed af uheld med elløbehjul. Der er syv gange så stor sandsynlighed for at komme til skade på et elløbehjul, som hvis man kørte på en almindelig cykel, siger ministeren.

Ifølge en opgørelse fra Region Hovedstadens Akutberedskab kom 283 mennesker alene i hovedstadsområdet sidste år til skade i en ulykke, der involverede et elektrisk løbehjul.

Ti af de tilskadekomne fik kraniebrud.

Langt størstedelen af ulykkerne var soloulykker, og i cirka hver tredje ulykke var føreren påvirket af alkohol eller stoffer, viser opgørelsen.

Artiklen fortsætter efter faktaboksen..

Færdselsregler for elløbehjul

* Føreren skal være fyldt 15 år (nogle udlejningsfirmaer kræver 18 år).

* Cykelreglerne skal følges.

* Der må kun være én person på løbehjulet.

* Løbehjulene skal have lys på hele døgnet.

* Promillegrænsen er 0,5, og der er nulgrænse for ulovlige stoffer. Overtrædelser koster en bøde på 2000 kroner i førstegangstilfælde.

* Elektriske løbehjul må højst kunne køre 20 kilometer i timen med motorkraft alene. Løbehjul, der kan køre hurtigere, er ikke tilladt i trafikken.

* Løbehjulet må højst veje 25 kilo og maksimalt være to meter langt og 70 centimeter bredt.

Kilde: Færdselsstyrelsen.

/ritzau/

En stor del af ulykkerne sker da også på udlejningsløbehjul i forbindelse med nattelivet i København.

Disse vil derfor også blive omfattet af det nye krav om at bære hjelm.

Udlejningsløbehjulene er blevet en synlig del af gadebilledet i de fleste større byer, efter at en forsøgsordning med at tillade dem på cykelstierne trådte i kraft i januar 2019.

Et af selskaberne, der lejer de elektriske løbehjul ud, er Voi.

Her mener udviklingsdirektør Kristian Agerbo, at de høje ulykkestal skal ses som "startvanskeligheder" i lyset af, at elløbehjulene kun har været tilladt siden sidste år.

Voi er dog klar til at stille hjelme til rådighed, hvis det bliver et lovkrav, siger Kristian Agerbo.

- Det er bare ikke så oplagt at gøre lige nu, hvor der er corona i omløb. Det kan hurtigt blive uhygiejnisk at dele hjelm med andre, siger han.

Hvis parterne i den offentlige høring ikke kommer med indlæg, der får transportministeren på andre tanker, vil kravet om hjelm træde i kraft 1. november.

Det vil ud over elektriske løbehjul også gælde motoriserede skateboards og såkaldte selvbalancerende køretøjer som hoverboards, segboards, airboards og uniwheels.

Kører man herefter på et disse køretøjer uden hjelm, vil det kunne straffes med bøde.

/ritzau/