Kommune meldt til Ombudsmanden for smøl

10. aug 2013, 06:00
Borgere er dødtrætte af sagsbehandlingen i Københavns Kommune. De har meldt kommunen til Ombudsmanden.

Københavns Kommune har undskyldt de lange ventetider, når københavnere søger førtidspension.

Men sagen om de 216 borgere, der skulle vente op mod 14 måneder, ser ikke ud til at dø hen lige med det sammen.

Nu har en håndfuld vrede borgere klaget til Ombudsmanden over kommunen.

”Vi har valgt at klage nu, fordi det er kommet frem, at det her ikke gælder nogle få enkelt-personer i Københavns Kommune,” siger Ricky Magnussen, der er privat socialrådgiver og repræsenterer de fire borgere.

14 måneder

Der står i loven, det må tage tre måneder. Men som Avisen.dk har fortalt, fik Jolanta Jensen og Pia Engelbæk og 214 andre borgere at vide, at de skulle vente op til 14 måneder på at få behandlet deres ansøgninger om førtidspension.

Ombudsmanden har før udtalt kritik i sager om lange sagsbehandlingstider.

”Der er mange lighedstræk med tidligere sager, som har affødte massiv kritik af de forskellige instanser i Københavns Kommune. Også derfor mener vi, at Ombudsmanden har en interesse i at tage sagen op,” siger Ricky Magnussen.

KBH: Vi beklager

Københavns Kommune ønsker ikke at kommentere klagen, før de har hørt fra Ombudsmanden.

"Men vi vil endnu en gang gerne stærkt beklage den lange ventetid, som har den baggrund, at vi modtog ti gange så mange ansøgninger i december måned 2012 som i en normal måned," skriver direktør Thomas Thellersen Børner i et svar til Avisen.dk.

Han understreger igen, at stigningen skal se i lyset af, at Folketingets nye og strammere regler for førtidspension trådte i kraft den 1. januar 2013.

"Vi vil som tidligere nævnt sikre, at alle resterende ansøgninger færdigbehandles i Jobcentret inden efterårsferien," skriver han.

"Løfte er ingen garanti"

Men det løfte tilfredsstiller ikke de borgerne, som Ricky Magnussen repræsenterer:

”Efter jobcentret overgår sagerne til socialforvaltningen. Det ser jeg ikke som en garanti for en hurtig sagsbehandling fremadrettet. Og når vi kommer til efterårsferien har mange ventet 10 og 11 måneder i sager, der kun måtte tage tre måneder. Det er alt for meget."

Med reference i tidligere sager mener Ricky Magnussen heller ikke, at kommunen kan undskylde sig med et stort sagspres.

”Ombudsmanden har tidligere udtalt, at det ikke kan anvendes som undskyldning for at sager bliver væsentligt forsinkede. De kan heller ikke bruge afholdelse af ferie, sygdom eller dårlig bemanding som undskyldning, fordi det til hver en tid påhviler en kommune at have de rette ressourcer til at løse givne opgaver," siger Ricky Magnussen.

Ombudsmanden
  • Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder.
  • Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kan ikke selv træffe afgørelser.
  • Ombudsmanden kan tage stilling til juridiske spørgsmål, men ikke spørgsmål, som kræver anden faglig viden.
  • Cirka 100 medarbejdere er ansat ved Folketingets Ombudsmand.

Kilde: Ombudsmanden.dk