De ansatte i Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense må selv til lommerne, hvis de vil spise sild og snaps med kollegerne i år.

Den øverste ledelse i forvaltningen har nemlig besluttet at droppe julefrokosten for de 4500 ansatte, skriver Fyens.dk

LÆS OGSÅ: 18.000 offentligt ansatte får nej til julegave: "Det er et besynderligt signal at sende"

Tilmeld dig nyhedsbrevet A4 Morgen her

- Vores økonomiske situation er så ugunstig, at vi har truffet en beslutning om, at vi kun bruger penge på det absolut mest nødvendige. Vi har allerede et overforbrug, og det skal vi selv tjene ind igen næste år. Det er rigtigt ærgerligt, og jeg håber, at det kun bliver i år, siger administrerende direktør i Ældre- og Handicapforvaltningen Gitte Østergaard til avisen.

Hun anslår, at der hidtil har været brugt omkring 900.000 kroner på de årlige julefrokoster for hjemmehjælpere, personale på plejecentre og ansatte i administrationen.

Rådmand for Ældre og Handicapforvaltningen, Søren Windell (K), ægrer sig over beslutningen.

Han så gerne, at der afsættes et fast beløb per medarbejder i kommunen til personalegoder. Det er nemlig vidt forskelligt, om de cirka 13.000 ansatte i Odense Kommunes forskellige forvaltninger får tilskud til julefrosten eller selv skal betale. Eksempelvis gives der tilskud til julefrokosten for de ansatte i By- og Kulturforvaltningen, mens medarbejderne i Borgmesterforvaltningen får julemaden betalt, men selv skal til lommerne, hvis de vil have juleøl og snaps.

- Jeg bryder mig ikke om, at man gør tingene forskelligt i de forskellige forvaltninger. Det er forkert, når man er ansat i en og samme kommune. Der skal være samme beløb til rådighed per medarbejdere, og så kan man jo selv beslutte, hvordan de bruges ude i forvaltningerne, siger Søren Windell til Fyens.dk.

LÆS OGSÅ: Vraget LA-politiker hæver efter­vederlag, mens hun arbejder frivilligt for sin mand