Interessen for sommerhuse er steget under coronakrisen, men det er ingen garanti for, at huset imødekommer forventningerne. Husene på billedet er ikke relateret til klagesager. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det skal du vide, før du åbner døren til sommerhuset

22. jun, 07:30
Sørg for at gøre indsigelse med det samme og indsamle dokumentation, hvis feriehuset ikke lever op til forventningerne.

Manglende rengøring, myrer i køkkenskabet, iskoldt boblebad eller en soveplads mindre end lovet.

Der kan være flere årsager til en lang næse, hvis du lejer et ferie- eller sommerhus. Men uanset hvad der er galt, er det vigtigt, at du gør indsigelse i tide.

- Nogle venter med at gøre indsigelse, fordi de ikke vil skabe dårlig stemning. Men det er faktisk det værste, man kan gøre, siger Carlos Villaro Lassen, der er administrerende direktør i Feriehusudlejernes Brancheforening.

For det første kan det være, at skaden eller manglen kan udbedres af udlejer eller udlejningsbureauet.

For det andet har en udlejer såkaldt afhjælpningsret. Det betyder, at udlejeren har ret til at forsøge at udbedre manglen inden for rimelig tid.

- Derfor har man ikke nødvendigvis ret til kompensation, hvis man først siger det ved udtjekning. Og det er jo ekstra ærgerligt, hvis ferien kunne have været reddet med et tryk på den rigtige knap, siger han.

I nogle tilfælde kan det bero på en misforståelse frem for misligholdelse. Det kan for eksempel være, at lånecyklerne eller grillen står i et andet skur end beskrevet i dokumenterne.

- Jo længere man venter, jo sværere får man ved at klage. Og hvis man skal gå til et anke- eller klagenævn, forudsætter det ofte, at man har sagt det til udlejer, siger Carlos Villaro Lassen.

Det er også vigtigt, at du sørger for at få mest mulig dokumentation af forløbet. Jo mere du kan få på skrift og foto, jo bedre, forklarer Martha Nør Kjeldsen, der er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

- På den måde kan man bedre bevise, at man kontaktede udlejer, hvornår man gjorde det, og hvad man konkret gjorde indsigelser omkring, siger hun.

Det behøver ikke at være anklagende og højstemt. Og hvis du synes, at en mail virker formel, så send sms'er - både før og undervejs i forløbet.

- Man kan eksempelvis skrive: "Jeg kan bekræfte, at udlejer i dag var forbi sommerhuset, men at skaden eller manglen stadigvæk ikke er udbedret", foreslår seniorjuristen.

På samme måde kan du underbygge din klage med billeder som dokumentation - for eksempel ved at tage en kopi eller et screenshot af de billeder, som er brugt i reklamen.

Det kan være en fordel, hvis du er blevet lovet et topmoderne luksussommerhus, men ikke mener, at du har fået det.

- Det kan hurtigt blive en mundtlig diskussion af, hvad luksus dækker over. I så fald står du bedre, hvis du både har dokumentation af, hvad du blev lovet, og hvad du reelt har fået, siger Martha Nør Kjeldsen.

/ritzau fokus/