Jobcenter København på Gammel Køge Landevej i Valby blev midlertidigt lukket på grund af COVID-19 i foråret. Nu kræver ledelsen i Københavns Kommune, at en stor del af kommunens ansatte i jobcentrene fortsat skal møde ind på arbejdet trods regeringens opfordringer om mest muligt hjemmearbejde og stigende corona-smittetal i hovedstaden. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Direktør forsvarer corona-beslutning: Derfor skal jobcenter-ansatte møde ind

14. sep 2020, 10:09
Direktør i Københavns Kommunes Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning forsvarer nu beslutning om, at en stor del af kommunens jobcenter-ansatte fortsat skal møde ind på arbejde trods myndighedernes opfordring til mest muligt hjemmearbejde. HK kritiserer beslutning.

Trods gode erfaringer fra corona-nedlukning i foråret og en opfordring fra regeringen om mest muligt hjemmearbejde holder Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen fast i beslutningen om, at jobcentrenes ansatte i de fleste tilfælde fortsat skal møde ind på arbejdet og afholde borgersamtaler.

Det siger Tanja Franck, administrende direktør i Københavns Kommunes Beskæftigelses- og integrationsforvaltning, nu til A4 Arbejdsliv i et interview.

LÆS OGSÅ: Corona-forvirring på landets største arbejdsplads: Uklart hvem der skal hjemsendes

Hvorfor har I besluttet, at jeres ansatte i jobcentrene skal blive på kontoret og mødes fysisk med borgerne?

- Efter sundhedsmyndighedernes udmelding mandag fik vi en besked fra Kommunernes Landsforening om, at vi skal løse opgaverne, som vi plejer, og at der ikke er nødberedskab denne gang. Det mener vi, at vi gør ved at sende en stor del af vores medarbejdere på arbejde, siger Tanja Franck.

Hun oplyser, at forvaltningen sendte hovedparten af de ansatte i centralforvaltningen hjem tirsdag.

- Og nu kigger vi på, hvem der kan sendes hjem fra jobcentrene. Men alle kan ikke sendes hjem, siger hun.

Sundhedsministeriet opfordrede i mandags alle offentlige arbejdspladser i Københavns Kommune til i videst muligt omfang at sende alle ansatte hjem og arbejde. Hvorfor følger I ikke bare den opfordring?

- Vi skal løse en kæmpe opgave med markant flere ledige, som vi skal afholde samtaler med, og det gør vi bedst ved at have en større del af medarbejderne på job.

'Telefonmøder virkede fantastisk'

Beskeden om praksis fra Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, som fremgår af en mail, A4 Arbejdsliv har fået indsigt i, blev sendt ud til de ansatte efter, at Sundhedsministeriet mandag udsendte en officiel opfordring 'til hjemmearbejde i videst mulig omfang på offentlig og private arbejdspladser' til 17 kommuner i hovedstadsområdet, heriblandt Københavns Kommune og Odense Kommune, hvor corona-smittetallet er steget i den seneste uges tid. 

I mailen fra forvaltningens ledelse står der, at kun udvalgte medarbejdere i Centralforvaltningen og Rådhuset skal tilbage på hjemmearbejde, mens 'alle decentrale enheder, der varetager borgerkontakt fortsat skal fremmøde'.

Vi så sidst under nedlukningen, at man godt kunne holde virtuelle møder i jobcentrene, og det var både de ansatte og borgerne glade for. Du sparer både tid ved at gennemføre møderne sådan, og du undgår at udsætte de ansatte for eventuel corona-smitte
Karla Kirkegaard, HK's fællestillidsrepræsentant i Københavns Kommune

Beslutningen undrer de ansatte i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, der påpeger, at kommunens store jobcenter i Valby blandt andet hører under de decentrale enheder, og at de ansatte på jobcentret derfor skal møde fysisk ind på arbejde og være i kontakt med borgere, selvom de udfører administrativt arbejde i form af samtaler, der kan gennemføres telefonisk.

- På beskæftigelsesområdet så vi under sidste nedlukning, at medarbejderne tog møderne med ledige borgere virtuelt. Det virkede fantastisk og med god effekt. Det er lovpligtige samtaler, man lige så godt kunne føre hjemmefra i telefonen, siger Winnie Axelsen, der er formand i HK/Kommunal Hovedstaden.

Karla Kirkegaard, der er HK's fællestillidsrepræsentant i Københavns Kommune, kalder beslutningen 'tudetosset'.

- Vi så sidst under nedlukningen, at man godt kunne holde virtuelle møder i jobcentrene, og det var både de ansatte og borgerne glade for. Du sparer både tid ved at gennemføre møderne sådan, og du undgår at udsætte de ansatte for eventuel corona-smitte, siger hun.

'Mange samtaler bedst fysisk'

Men Tanja Franck, administrende direktør i Københavns Kommunes Beskæftigelses- og integrationsforvaltning, holder fast i, at mange samtaler er bedst fysisk.

- Det er rigtigt, at det gik meget fint under nedlukningen, men vi kan se, at mange samtaler er bedst at holde fysisk. Vi afholder stadig en del virtuelt, men det er meget nuanceret, hvordan effaringerne har været med med digitale og fysiske samtaler, siger hun. 

Vi vurderer, at hvis vi skal løse opgaven bedst muligt, kræver det, at en stor del af de ansatte skal møde ind.
Tanja Franck, administrende direktør i Københavns Kommunes Beskæftigelses- og integrationsforvaltning

Hvilke slags samtaler er det helt præcist, I mener kun kan afholdes fysisk og derfor kræver fysisk tilstedeværelse af jeres ansatte? 

- Man kan ikke sige det så simpelt eller præcist, hvilke samtaler det drejer sig om. Vi vurderer, at hvis vi skal løse opgaven bedst muligt, kræver det, at en stor del af de ansatte skal møde ind.

I risikerer at gøre jeres ansatte syge med corona, når I kræver, de skal køre til og fra arbejde og møde fysisk ind på jobcentrene, selvom det ikke er nødvendigt for dem for at kunne udføre deres arbejde. Hvordan kan du forsvare det som leder af forvaltningen?

- Jeg mener sagtens, det kan forsvares, fordi vi overholder alle myndighedernes regler. Siden vi kom tilbage i juni måned, har vi indført alle mulige regler om alt fra håndsprit, krav om at vaske hænder, krav om afstand mellem medarbejdere på en meter, afstand mellem borgere og ansatte, krav om udluftning og så videre.