Hvordan undgår du forsideskandaler?

28. aug 2008
De store virksomheder har lært, at der er en lang række moralske krav, de skal leve op til. Det er godt for miljøet, medarbejderne, forbrugerne og virksomhedernes økonomi.

En stor skandale, der rydder forsiderne på landets aviser, er et mareridt, der kan få enhver direktør til at vågne op badet i sved.

Derfor har de fleste større virksomheder folk ansat, der arbejder med corporate social responsibility (CSR) - virksomhedens sociale ansvar.

De skal sørge for, at virksomheden lever op til en lang række uskrevne etiske regler, som skal holde dem fra de frygtede forsidebaskere.

I øjeblikket bliver der arbejdet på et lovforslag, der fra den 1. januar 2009 skal tvinge de 1.000 største virksomheder til at melde ud, hvad de gør på området for CSR.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Skrækeksempel

Villy Dyhr har de seneste år været Dong Energys chef for samfundsansvar og skal med egne ord sørge for, »at virksomheden opfører sig ordentligt.«

»Tidligere skulle virksomheden være på den rigtige side af loven, men i dag skal vi også leve op til befolkningens moralske krav,« siger han.

Et skrækeksempel på, hvor galt det kan gå er sportstøjfirmaet Nike, der i 1990'erne blev voldsomt kritiseret for at lade underbetalte børn i den tredje verden producere de moderigtige Nike-produkter, der blev solgt for mindre formuer i Vesten. Nike har klaret sig gennem krisen ved at øge fokus på virksomhedens CSR kolossalt, og de har i dag mere end 90 medarbejdere ansat, der udelukkende ser på vilkårene for deres medarbejdere rundt om i verden.

Det var samtidig en advarsel til alle om, hvor galt det kan gå.

I dag har de fleste større virksomheder fået øjnene op for vigtigheden af at tage socialt ansvar, fortæller konsulent i Dansk Industri (DI) Annemarie Meisling.

»Den øgede globalisering betyder også, at virksomhederne kommer tættere på de udenlandske leverandører. Og så er det oplagt, at de også interesserer sig mere for, hvordan deres partnere opfører sig,« siger hun og tilføjer:

»Det er også et krav fra mange af de udenlandske virksomheder, at deres danske partnere skal have en CSR-politik.«

Stolte medarbejdere

Villy Dyhr fortæller, at Dong Energy oprettede en CSR-afdeling, fordi det var »rigtigt og klogt.«

Han lægger dermed ikke skjul på, at de gode hensigter også skal kunne aflæses på bundlinien, og han peger på en lang række områder, hvor han ser en økonomisk gevinst ved det øgede sociale ansvar.

Medarbejderne bliver stolte over virksomheden og arbejder bedre. Tættere kontakt til leverandørerne skaber bedre produkter. Det er god reklame, når forbrugerne hører om virksomhedens gode initiativer.

»Og så er der en risikostyring, hvor vi tager hånd om problemerne, før de ender som en forsidehistorie,« siger Villy Dyhr.

Annemarie Meisling mener, at fokus på CSR-området vil blive ved med at stige og ser det som et vigtigt værktøj i kampen mod de voksende problemer i verden. I øjeblikket er det helt store fokus for virksomhederne for eksempel klimaet.

»Det er en win-win situation. Virksomheden gør noget, der er godt for miljøet og dermed også for forbrugeren, og samtidig får de selv et bedre image,« siger hun.

faktaboks