Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Kim Madsen: Hvor er hensynet til udsatte grupper?

8. jun, 18:51

HVOR ER hensynet til udsatte grupper under kørsel med handicaptransport? Henstillinger fra myndighederne overholdes ikke. 

Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering (STAR) anbefaler kommunerne, at der vises hensyn til risikogrupper. 

LÆS OGSÅ: Østeuropæiske ansatte undgår Danmark: Chefer er bekymrede

Lørdag havde jeg bestilt hjemtransport fra mit arbejde. Jeg sætter mig ind i bilen, nyafsprittet og iført mundværn - for chaufførens skyld. Chaufføren siger 'kan du fortælle mig vejen til Gladsaxe Møllevej?'

'Ja, det kan jeg godt, men vi skal til København NV, og hvorfor skal jeg for øvrigt vise vej?' spørger jeg.

'Vi skal hente en kunde mere,' lyder svaret. 

'Nixen bixen chauffør! I denne lille bil er der kun 80 centimeter mellem næserne på passagerne, så det er forbudt.'

'Nej,' siger han, 'min chef siger jeg SKAL køre med flere.'

JEG RINGEDE resolut til Movia og fik fat i en medarbejder i afdelingen i Aalborg. 

'Jeg beklager, men der er åbnet op for tre passagerer i de små biler. Vi er også et offentligt transportmiddel på lige fod med de lange gule busser i city,' lød svaret.

For pokker altså! Dette er klage nummer cirka 100 over meget dårlig service, og jeg får absolut nul respons, selv om jeg har rykket for respons på de andre 99 klager.

Jeg har klaget adskillige gange til Movia Flex-handicaptransport over meget ringe eller fuldstændig udeblivende service, men jeg får aldrig respons på mine henvendelser. 

Hvis jeg ikke kan køre nogenlunde sikkert frem og tilbage til mit arbejde på de dage, hvor jeg ikke kan transportere mig selv, så kan jeg blive nødt til at sige mit job op
Kim Madsen, formand for Jobcentrets Ofre

80 cm fra næsetip til næsetip i de små handicapbiler det er dælme ikke sikkert nok for mig, så jeg bad selvfølgelig chaufføren om at køre igen. 

Hvad gør jeg nu? De dage hvor regnen siler ned, kan jeg ikke møde på job, for der kan jeg ikke køre på min el-scooter - ej heller med regntøj. Den kører på el, og den kan tage stor skade ved at køre i silende regnvejr. Ikke at det sker, men fabrikanten fraråder at køre de otte kilometer frem og tilbage til mit job. 

DA JEG skulle møde på job i dag, kunne Movia kun hente mig fem minutter efter, at jeg skulle være mødt på job eller halvanden time før. Så i dag blev det en tur i  taxi ud og hjem - pris i alt ca. 430 kroner. 

Til info kan nævnes, at jeg har svært nedsat immunforsvar i form af astma og kol og 50 procent hjerte- og lungefunktion tilbage. 

Nu er jeg godt nok lost. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre, hvis jeg hver gang, jeg kører med handicaptransport, ikke får mulighed for at holde to meters afstand til andre - en afstand, der er anbefalet af vores myndigheder.

Hvis jeg ikke kan køre nogenlunde sikkert frem og tilbage til mit arbejde på de dage, hvor jeg ikke kan transportere mig selv, så kan jeg blive nødt til at sige mit job op.

Medarbejderen fra Movia i Aalborg fortalte, at jeg intet kunne gøre ud over for gang nummer 100 at lave endnu en klage, som aldrig besvares.