Hvad tjener ham, der bager min bolle?

14. maj 2011
To tredjedele af forbrugerne bekymrer sig om virksomhedens løn og ansættelsesforhold, når de køber et produkt. Det viser en ny undersøgelse. Og de etiske krav blandt forbrugerne er skærpet under krisen, siger Forbrugerrådet

Det kan koste de danske køberes tillid, hvis det er underbetalte polakker eller indere, som laver arbejdet i virksomheden.

Forbrugere går nemlig ikke kun op i produktets pris og kvalitet. Også virksomhedens løn- og arbejdsforhold er en vigtig faktor, når vi vælger varer og ydelser.

En ny undersøgelse fra fagforeningen HK Privat viser, at to ud af tre helt vil fravælge en virksomhed, hvis den benytter sig af underbetalt udenlandsk arbejdskraft.

Det er særligt de virksomheder, som kunderne møder ansigt-til-ansigt, som risikerer at blive fravalgt, siger professor.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

"Hvis kunden kan se med egne øjne, at de ansatte er trætte og umotiverede, og kunden mærker, at de eksempelvis er dårligt uddannede eller ikke kan tale sproget, vil de ofte gå et andet sted hen og bruge pengene," siger Søren Askegaard, professor på Syddansk Universitet i Odense.

Han sammenligner kundens møde med virksomheden som langt mere vigtigt end eksempelvis mærkning med Fair Trade.

I HK's undersøgelse svarer hele 67 procent, at de vil overveje at fravælge en virksomhed, hvis den ansætter underbetalt udenlandsk arbejdskraft.

Historier om underbetalt arbejdskraft betyder meget for, hvordan vi bruger vores penge, lyder det fra Forbrugerrådets afdelingschef Mette Boye.

Selvom finanskrisen har ramt de fleste virksomheder hårdt, er salget hos etisk bevidste virksomheder steget med 15 procent, forklarer hun.

Men der er en skyggeside bag de flotte og politisk korrekte tal i HK's undersøgelse:

"En ting er, hvad forbrugerne siger, noget andet er hvad de gør. Der sker en ændring i forbrugerens handlemønster, når han endelig står med dankortet i hånden," siger Mette Boye.

Men virksomhederne kan stadig risikere at få et ordentlig drag over nakken fra forbrugerne, hvis de underbetaler de ansatte.

"De fleste forbrugere i Danmark har en klar forventning om gode løn- og arbejdsforhold hos alle virksomheder, som de køber produkter eller ydelser fra. Det er derfor, virksomhederne brænder nallerne så voldsomt, når der kommer skrækhistorier," siger Mette Boye fra Forbrugerrådet.

I HK Privat ønsker netop at sende samme signal til arbejdsgiverne:

"Virksomhederne skal tænke sig om, inden de hyrer en polsk håndværker eller indisk IT-medarbejdere til en væsentlig lavere løn end gennemsnittet i Danmark. Fordi det, man sparer på lønkontoen, kan hurtigt tabes på goodwill," siger Bjarne Nielsen, næstformand for HK Privat.

Hvad sagde forbrugerne, da de blev spurgt af Avisen.dk?

Undersøgelsen
  • Undersøgelsen er foretaget af Epinion, og omfatter 1.514 repræsentativt udvalgte medlemmer af HK/Privat.
  • Spørgsmålet var: Kan du kunne finde på at fravælge en virksomhed, hvis virksomheden ansatte underbetalte udlændinge?
  • 67 procent svarede 'ja'
  • 10 procent svarede 'nej'
  • 23 procent svarede 'ved ikke'