Karsten Hønge (SF) kalder nu transportminister Benny Engelbrecht (S) i samråd. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Firmaer nægter overenskomst på milliard-byggeri: Nu skal minister stå skoleret

16. sep, 17:49
SF vil nu have transportministeren til at forklare, hvordan hollandske byggefirmaer kan bygge på den danske del af Femern-forbindelsen uden overenskomst.

Hollandske byggefirmaer bygger lige nu på den danske del af Femern-forbindelsen uden en overenskomst, der sikrer de ansatte ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

LÆS OGSÅ: Firmaer på milliarddyr Femern-tunnel nægter overenskomst: Fagforbund i oprør

Det vækker harme hos SF, hvor beskæftigelsesordfører Karsten Hønge nu vil kalde transportminister Benny Engelbrecht (S) i samråd.

- Det er jo et problem, hvis danske firmaer og danske lønarbejdere bliver konkurreret ud på røv og albuer fra danske byggerier, hvis vi ikke sikrer os, at konkurrencen om ordrer og job sker på fair og lige vilkår, siger Karsten Hønge til A4 Arbejdsliv.

Det er transportministeren, der står bag de sociale klausuler på Femern-byggeriet, og derfor er det også ham, som Karsten Hønge afkræver et svar.

- Hvordan sikrer vi os, at Femern-byggeriet bliver bygget hele vejen igennem på det, vi kan sige, er danske løn- og arbejdsforhold? Det er det, jeg vil vide, siger Karsten Hønge.

'En usædvanlig ringe inspiration'

Med en pris på knap 53 milliarder kroner er byggeriet af Femern-tunnelen mellem Rødby og Puttgarden et af danmarkshistoriens største og dyreste byggeprojekter.

- Det kunne være kønt, hvis man skulle bruge danske skattekroner på at finansiere firmaer, som arbejder på den måde. Det må bare ikke ske
Karsten Hønge, beskæftigelsesordfører SF

Karsten Hønge slår fast, at det altid er galt, hvis virksomhederne ikke overholder vilkårene på det danske arbejdsmarked, men han mener, at det er direkte ødelæggende, hvis det sker på så toneangivende et byggeri.

- Det kunne være kønt, hvis man skulle bruge danske skattekroner på at finansiere firmaer, som arbejder på den måde. Det må bare ikke ske. Så får alle andre små arbejdsgivere og bygherrer rundt om i landet en usædvanlig ringe inspiration til at være med til at bryde det danske arbejdsmarkedssystem ned, mener Karsten Hønge.

To hollandske byggefirmaer, Van Oord Dredging og Boskalis International, har siden juli bygget løs på den danske del af Femern-forbindelsen uden overenskomst. Der lå ellers efter flere måneders drøftelse en færdigforhandlet overenskomst med 3F på bordet i juni. Den manglede kun parternes underskrift. De blev dog aldrig sat, da den hollandske hovedentreprenør krævede, at overenskomsten skulle indeholde en særlig bestemmelse om arbejdstiden på det store byggeprojekt. Trods de fastkørte forhandlinger er byggeriet dog fortsat ufortrødent.

Arbejder 12 timer ad gangen i 28 dage

Og det er altså det, der nu får Karsten Hønge til at reagere. Også beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) kan forvente at høre fra ordføreren.

Arbejdstilsynet har nemlig, som A4 Arbejdsliv skriver onsdag, godkendt, at ansatte på prestigebyggeriet kan arbejde et halvt døgn ad gangen 28 dage i træk, uden mulighed for ugentlige fridage. Derfor har Karsten Hønge sendt en række skriftlige spørgsmål afsted til Peter Hummelgaard, der er den ansvarlige minister på området.

LÆS OGSÅ: Femern-arbejdere skal bygge tunnel 12 timer om dagen - 28 dage i træk: 'Manual til social dumping'

- Hvordan kan det hænge sammen med vilkårene på det danske arbejdsmarked? Jeg beder også ministeren om at få en vurdering af de fysiske, mentale og familiemæssige konsekvenser det kan få at arbejde på den måde, forklarer Karsten Hønge til A4 Arbejdsliv.

Onsdag var omkring hundrede frustrerede byggefolk mødt op ved det hollanske tunnel-konsortium Femern Belt Contractors' (FBC) kontor til en demonstration mod arbejdsforholdene på prestigebyggeriet. Det kan du læse mere om her.

LÆS OGSÅ: Stor demonstration ved dansk prestigebyggeri: 'Pisse træt af det'