Cliff_bredformat
Cliff Præstegaard, der er formand for HK Handel Østjylland, giver kunderne i Bilka en opsang. Foto: HK

HK-formand raser over Bilka-kunder: Tag i skoven i stedet for!

25. jan 2021, 15:44
Kunder, der ikke overholder myndighedernes anbefalinger, sætter de ansatte i en ubehagelig situation. Formanden for HK Handel i Østjylland, Cliff Præstegaard, tog en tur i Bilka for at se, hvad det var, der gjorde de ansatte utrygge. Derefter blev han vred.

I sidste uge tog Cliff Præstegaard i Bilka, men det var ikke for at handle. Han var derimod på researchtur.

LÆS OGSÅ: Butiksansatte savner vejledning fra myndighederne: - De er ikke politibetjente

Som formand for HK Handel Østjylland har han gennem de seneste måneder hørt fra flere medlemmer, der til dagligt arbejder i supermarkederne, at kunderne ikke overholder de anbefalinger, der er kommet fra myndighederne om eksempelvis at handle alene, bruge sprit og holde to meters afstand.

Det virker til, at kunderne betragter en tur i supermarkedet som et udflugtsmål
Cliff Præstegaard, formand for HK Handel Østjylland

- Vi har fået henvendelser fra medlemmer om, at de er utrygge, fordi kunderne ikke overholder retningslinjerne. Det ville jeg gerne se for mig selv, så i mandags tog jeg turen til Bilka omkring 17-tiden, og jeg må desværre give vores medlemmer ret. Der var rigtig mange kunder, og langt de fleste var ikke taget alene på indkøb. Det virker til, at kunderne betragter en tur i supermarkedet som et udflugtsmål, siger han til A4 Arbejdsliv.

Da formanden kom hjem, røg han til tasterne. Han skrev et debatindlæg til Fyens Stiftstidende, der kan læses som en opsang til kunderne.

- De butiksansatte er nogle af hverdagens helte. De har arbejdet gennem to nedlukninger. Siden 11. marts sidste år har de trodset smittefaren og sørget for, at du og din familie kan få mad på bordet. Så lad os nu passe på dem. Send én af sted for at handle, sprit hænder og hold afstand. Det har de butiksansatte fortjent, skrev han blandt andet.

Efter debatindlægget blev bragt mandag morgen, har Cliff Præstegaards telefon kimet, og det er væltet ind med beskeder.

- Langt de fleste er positive. Jeg har kun fået en enkelt besked, hvor jeg får at vide, at jeg skal stoppe min skræmmekampagne.

Smil og pas dit job

Cliff Præstegaard fortæller, at det kan være så belastende for de ansatte, at de skal minde kunderne om at overholde anbefalinger samtidig med, at de er udsat for smittefare, at det er gået ud over deres mentale helbred.

- Vi har haft omkring ti henvendelser de seneste par måneder fra medarbejdere i detailbranchen, der er på kanten af angst og depression. Det er langt fra normalen.

Det skal du ikke blande dig i, du skal bare passe sit arbejde og smile”, lød beskeden. Det var tydeligt, at hun havde oplevede det før, for hun vendte sig bare om
Cliff Præstegaard, formand for HK Handel Østjylland
Ved slutningen af sin researchtur i Bilka oplevede Cliff Præstegaard, hvordan det er for de ansatte at skulle bede kunderne om at overholde anbefalingerne. Ved selvskanningsmaskinerne var der en medarbejder, der opfordrede en kunde, der havde sin familie med ude at handle, til at handle alene.

- Der fik hun et møgfald ”Det skal du ikke blande dig i, du skal bare passe sit arbejde og smile”, lød beskeden. Det var tydeligt, at hun havde oplevede det før, for hun vendte sig bare om. Men der er også dem, der tager det med hjem. Det kan være meget belastende at risikere den slags møgfald dagligt.

Ansæt vagter

For at det ikke skal være butiksmedarbejderne, der har den rolle, opfordrer han de store supermarkederne til at hyre vagtværn. Ligesom han ønsker, at anbefalingerne bliver gjort til retningslinjer.

- Vores medlemmer føler sig utrygge, fordi der kun ligger anbefalinger om, at man kun må handle en person af gangen. Hvis det derimod var retningslinjer, så har politiet mulighed for at udskrive bøder. Men lige nu er det vigtigste, at de store kæder får vagter, der er godkendt af Rigspolitiet.

Tag en tur i skoven, lær noget om dit lokalområdet i stedet for at gøre en tur i Bilka til en udflugt
Cliff Præstegaard, formand for HK Handel Østjylland

Den holdning deler de på HKs hovedkontor. Per Tønnesen, der er formand for HK Handel, har sagt følgende til DR:

- Der må man kigge på, hvad der er mulighed for, og hvad der er lovhjemmel til at gennemføre. Vi har i hvert fald en interesse i, at det her bliver rettet op, og at det bliver rettet op nu, siger han.

Cliff, overser man de ansatte i detailbranchen, når man taler om coronahelte?

- Det, mener jeg bestemt, man gør. Der var lige 14 dage i marts, da vi lukkede ned for første gang, hvor de blev kaldt for hverdagens helte, siden har der manglet påskønnelse. Men det er dem, der er sørger for, at du og jeg kan få mad på bordet. Det gør de samtidig med, at de bærer mundbind otte timer om dagen og udsættes for smitterisiko, lyder det fra Cliff Præstegaard, inden han kommer med en sidste anbefaling:

- Tag en tur i skoven, lær noget om dit lokalområdet i stedet for at gøre en tur i Bilka til en udflugt.

 LÆS OGSÅ: HK Handel: Utrygge butiksansatte oplever, at kunder slækker på afstandskrav og håndsprit