Om få dage bliver 139 borgeres sygedagpengesager i Helsingør Kommune afgjort - igen.

Da sagerne blev behandlet første gang, havde kommunen stillet medarbejderne på jobcentret en isbar i udsigt, hvis de på tre uger kunne nedbringe antallet af borgere på sygedagpenge. 

Kritikken væltede ned over kommunen, der stoppede konkurrencen og lovede, at alle sager ville blive genbehandlet. 

Læs også: Raser over konkurrence på jobcenter: "Det her er grotesk!"

Chefen for Center for Job og Uddannelse i Helsingør Kommune, Kristjan Gundsø Jensen, oplyser til A4 Nu, at en faglig konsulent, som sædvanligvis står for behandlingen af klager, har de 139 sager på sit bord. Der er tale om sager, hvor borgere i perioden fra 12. juni til 2. juli enten blev meldt raske eller overgik til anden forsørgelse som førtidspension, fleksjob, ressourceforløb eller jobafklaringsforløb. 

- En del af de 139 borgere raskmeldte sig selv. Vi har ikke raskmeldt så mange mod borgerens eget ønske, siger Kristjan Gundsø Jensen, der afstår fra at oplyse, om genbehandlingen af sagerne har ført til nye afgørelser.

Først når alle sager er genbehandlet, vil kommunen kaste lys over resultatet, der ventes i slutningen af denne uge eller i begyndelsen af næste uge.

Kristjan Gundsø Jensen erkender, at debatten om isbar-konkurrencen, som blev udskrevet af ledelsen i jobcentret, har tæret på borgernes tillid til kommunen. At kæde behandling af sygedagpengesager sammen med en is-konkurrence 'rammer helt ved siden af skiven', medgiver centerchefen. Ifølge konkurrencebeskrivelsen ville belønnings-isen blive udløst, hvis antallet af sager blev bragt ned på henholdsvis 530 sygedagpengesager og 195 jobaktiveringsforløb.

- Jeg har nogle rigtig dygtige medarbejdere, der går på arbejde for at gøre en forskel, og som brænder for at hjælpe. Der er blevet sat store spørgsmålstegn ved vores intentioner, og vi må nu arbejde på at få samlet noget af den tabte tillid op igen, siger han. 

I sidste uge stjal isbaren al opmærksomhed, men er der noget galt i at have måltal at arbejde hen imod?

- Vi skal hele tiden stræbe efter at blive så gode som muligt til at hjælpe borgerne videre. Der er slet ikke nogen tvivl om, at hvis vi kan hjælpe folk med at komme lidt hurtigere tilbage i arbejde eller på førtidspension, så er både vi og borgerne interesserede i at få processen til at køre så hurtigt som muligt. Folk skal være i jobcentrets regi så kort tid som muligt. Den målsætning bliver vi ved med at have, siger Kristjan Gundsø Jensen.