Har du også ondt i ryggen?

8. feb 2011
Går din ryg i stykker, kan det få uoverskuelige konsekvenser. Her får du fem gode råd til at holde ryggen sund.

Din krop er dit vigtigste værktøj – derfor handler det om at passe på den.

Danskerne folkesygdom nummer ét er ondt i ryggen. Og selvom kloge hoveder peger på, at dårlig ryg kan gå i arv, så er det aldrig spild af tid at huske, hvordan du holder den sund.

Her giver fysioterapeut Ingelise Ross Pedersen fra Center for Rygkirurgi fem håndfaste råd.

1. Hold pauser

Dine rygmuskler har brug for blodgennemstrømning. Derfor handler det især for chauffører og andre med stillesiddende arbejde om at få bevæget sig i pauserne.

Arbejder du fysisk aktivt, skal du bruge pausen til at gøre det modsatte af det, du gør under arbejdet og strække ud.

2. Træk vejret

Vejrtrækningen er en af nøglerne til en sund ryg, fordi cirka 70 procent af den energi, vi bruger, kommer fra vejrtrækningen. Og så er en god vejrtrækning også med til at afhjælpe stress.

"Hvis man har travlt eller er stresset, så holder man på vejret. En god vejrtrækning giver bedre udnyttelse af din energi," forklarer Ingelise Ross Pedersen.

Helt konkret kan du tage fem dybe indåndinger og puste ud. Husk: Træk vejret ind gennem næsen – pust ud gennem munden.

3. Stå godt

Stå godt på fødderne – brug derfor benene mere end ryggen.

"Din balance kommer nedefra, så du kan ikke ændre din holdning fra nakken," påpeger fysioterapeuten.

Vores balancepunkt sidder i det dybe muskelkorset mellem maven og hoftepartiet. Sørg for, at dine bevægelser starter dér.

4. Husk din løfte- og bæreteknik

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Ned i knæ, ret ryg og løft tæt til kroppen. Det er grundstenene i de ti råd til en god bæreteknik.

"Langt de fleste er på et tidspunkt blevet undervist i en god løfteteknik. Husk og brug din viden i hverdagen," siger Ingelise Ross Pedersen.

5. Planlæg dine opgaver

Mange dårlige løft sker, fordi vi ikke er forudseende i vores arbejdsgange.

"Det er, når vi lige skal flytte noget med albuen, fordi et bord er overfyldt, eller lignende situationer, at vi vrider ryggen," lyder det gode råd.

Sørg derfor for at være fremsynet – så får du ingen ubehagelige overraskelser til skade for din ryg.