Har du hørt den om blikkenslagerne i dametøj?

27. dec 2009
Vink farvel til de røde, vrede faner og sig god dag til blikkenslagere i dametøj og fabriksarbejdere, der parkerer cyklen i chefens forhave. Nærhed og humor skal redde det styrtdykkende medlemstal i LOfagbevægelsen.

Der er ingen, der ved, hvad mester tænkte. Men at der forgik noget i hans hoved den dag, hvor han var på inspektion på sin byggeplads i det indre København sammen med kunden og bygheren, er helt sikkert.

Han løb nemlig ind den nye type faglige aktioner, som fagbevægelsen er ved at afprøve: Hans sjak af blikkenslagere, der i protest mod, at han ikke ville give dem arbejdstøj, havde ryddet en genbrugsbutik for alle storblomstrede kjoler, højhælede sko i store størrelser og damehatte.

Og netop denne dag, hvor mester skulle vise de fine rundt på byggepladsen, trak sjakket i dametøj - alt imens de arbejdede videre som sædvanligt.

To timer senere kom chaufføren med nyt arbejdstøj til dem fra mester.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Skal skaffe flere medlemmer

Eksemplet er fra TIB, fagforeningen for Træ, Industri og Byg, der har ansat et hold såkaldte organisatorer som en del af strategien for at vende stærkt faldende medlemstal. Alene i 2008 forsvandt tæt på 3.000 kontingentbetalende tømrere, snedkere og bygningsarbejdere.

Organisatorernes job er at tage ud på arbejdspladser og tale med medarbejderne - uanset om de medlemmer eller ej. De skal finde frem til de sager, som alle på arbejdspladsen er enige om skal forbedres - og så hjælpe dem, så de selv kan gøre noget ved det i fællesskab.

”Fagbevægelsen har taget sig af det, der ligger i overenskomsten, men mange af de ting, der er problemet på arbejdspladsen, er udover det. Vi vil gerne vise, hvad man kan i fællesskab, så de melder sig ind i fagforeningen af den grund. Ikke fordi de er blevet hvervet, siger Camilla Herdahl, organisator i TIB.

Chefen købte printere

Også HK, der på få år har mistet 40.000 kontingentbetalende medlemmer, er begyndt at benytte sig a organisator-tankegangen, der har vist sig at være meget effektiv til at skaffe medlemmer til fagbevægelsen i England.

HK's organisatorer har blandt andet været involveret på en arbejdsplads, hvor medarbejderne kun fik deres lønseddel elektronisk, men hvor ledelsen overhørte deres ønske om at få adgang til printere.

Medarbejderne endte med at blive enige om en aktion, hvor de dagen, før chefen skulle gå på juleferie, på skift stillede på hans kontor og bad om at låne pc og printer til at få skrevet deres lønsedler ud. Chefen fik ikke lavet noget den dag, og opstillede derefter uden mere bøvl printere til medarbejderne.

LO: Ikke en falliterklæring

I LO mener næstformand Lizette Risgaard ikke, det er en faliterklæring, at man bliver nødt til at ansætte mennesker til at vise folk, hvad man kan i fællesskab - og hvad en fagforning kan udrette.

”Vi kan se, at tilslutningen til LO-bevægelsen fortsat falder, og jeg vil godt erkende, at vi er selv en del af årsagen. Men det skyldes blandt andet, at rigtig mange mennesker er vokset op med stærk fagforeninger, der har været så dygtige og gode til at skabe resultater, men måske knap så gode til at fortælle om dem,” siger Lizette Risgaard.

Hun understreger, at LO bakker om om alle fagforeningernes tiltag for at få flere medlemmer og stoppe flugten. Også dem, der har valgt mere traditionelle metoder med hvervning og reklamer.

Du er selv en del af løsningen

At det skal være nødvendigt at udpege særligt ansatte for at sikre nogle kommer ud på arbejdspladserne og møder medlemmerne, mener hun ikke er odiøst.  

”Vi har været en meget servicerende fagbevægelse. Du ringer ind til din fagforening, når du har et problem, så ordner fagforeningen det for dig. Case closed. Men medlemmerne er kommet til at opfatte det som en ydelse – noget du betaler for og har ret til - ikke som et problem, den enkelte, skal have hjælp til at løse. Organizerne er med til at vise, hvad fællesskabet er, og at du selv er en del af løsningen," siger Lizette Risgaard.