Håndværkeren sender sms, chefen sender mails

19. okt 2009
Ledere sender mails. Håndværkere og studerende sender smser. Sælgere taler, og ingeniører kommunikerer slet ikke. Det viser nye tal fra TDC

Er du sælger, journalist, reklamemand eller it-mand, så smider du om dig med sms’er og mails, og taler uafbrudt i telefon også i arbejdstiden

Men er du ingeniør, tekniker eller laborant taler, mailer og sms’er du sjældent. Det viser en ny undersøgelse, som internetanalysefirmaet YouGov Zapera har lavet for TDC.

”Sælgerens job afhænger af, at han kan kommunikere, og derfor gør han brug af alle midler for at være i kontakt med andre, hvilket kan forklare det høje forbrug af både mail, sms’er og samtaler på jobbet,” siger Rikke Ørum, arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv.

Chefen mailer mest
Er du chef bruger du mest tid på mails og holder dig næsten total fra sms’erne. Men du kan godt lide at høre stemmen på den, du kommunikerer med i telefonen af og til.

”Chefer skal ofte kommunikere budskaber, som ikke passer til en sms. Det kan for eksempel være feedback på en opgave eller planlægningen af et møde, hvor en ansat skal kritiseres for sin indsats. En mail eller en samtale er bedre til at formidle dette. Derfor bruger chefer kun sjældent sms’er” siger Rikke Ørum.

Praktiske beskeder per sms
Er du håndværker, sundhedsassistent eller studerende, er det nok med en kort sms-besked. Disse faggrupper sender flest sms'er og bruger næsten ikke mails eller telefonsamtaler.

”En håndværker eller en sundhedsassistent arbejder sjældent på et kontor med en pc. Det er en oplagt forklaring på, at de sender få mails. Desuden har de for det meste brug for at give korte beskeder, for eksempel om forsinkelser  af et mødetidspunkt,” siger Rikke Ørum.

Pas på budskabet
Hun opfordrer arbejdspladser og ansatte til at overveje nøjere, når de vælger hvordan de vil sende et budskab.

En sms er for eksempel til meget korte og ukomplicerede beskeder. Det bør ikke være beskeder, der kræver en større drøftelse, eller noget, der sætte en følelsesmæssig reaktioner i gang hos modtageren.

En mail er god til meddelelser, der kræver et hurtigt svar eller en tilbagemelding. En mail er også god til at samle mange beskeder i stedet for at forstyrre modtageren mange gange.

”Men mails hober sig op i folks mailboks, og det kan være svært for modtageren hurtigt at skelne det vigtige fra det mindre vigtige. Derfor risikerer mailen at gå modtagerens opmærksomhed forbi,” siger Rikke Ørum.

 

 

Hvem gør hvad?

Daglige SMS'er

38 procent er de studerende i undersøgelsen sender mere end 10 sms’er dagligt. Det gør dem til topscorerne. Til gengæld sender kun seks procent af ingeniørerne mere end 10 sms'er om dagen.

Daglige mails

Sælgerne er flittige med mails. 34 procent sender mere end 20 mails om dagen, mens ingen af de adspurgte håndværkere og arbejdsløse skyder så mange mails afsted.

Daglige mobilsamtaler

Chefer og sælgere er sludrechartoller. 17 procent i begge faggrupper har mobilen ved øret i over en time hver dag. Så lang tid snakker kun 2 procent af ingeniørerne, kontorfolkene og sundhedspersonalet.