Hvis du ikke har en profil, eller din profil samler støv, er der noget at hente for dig på LinkedIn, lyder budskabet fra Kasper Rubæk, der er karriererådgiver hos Business Danmark. Foto: Henning Due

Har du styr på LinkedIn?: Sådan fanger du nye arbejdsgiveres opmærksomhed

3. feb 2020, 06:04
Har du ikke en LinkedIn-profil? Eller samler din profil støv? Her får du ti råd fra Kasper Rubæk, der er karriererådgiver hos Business Danmark, til at bruge LinkedIn til at fange en arbejdsgivers opmærksomhed.

Vi danskere elsker Facebook. Vi deler baby- og kattefotos, vi liker feriebilleder, vi kommenterer og scroll'er på livet løs.

Men LinkedIn har vi et lidt mere kompliceret forhold til. Hvis du er som de fleste danskere, kan du sætte kryds ved en af følgende to svarmuligheder:

- Du har ikke en LinkedIn-profil.

- Du har en profil, men den har samlet støv lidt for længe.

LÆS OGSÅ: 100 jobafslag, næseblod og for højt blodtryk: 'Man er jo ikke mindre værd, bare fordi man er fyldt 50'

Er du en af dem, er der noget at hente for dig på LinkedIn, lyder budskabet fra Kasper Rubæk, der er karriererådgiver hos Business Danmark.

Her giver han dig 10 tips til, hvordan du fanger HR-chefens eller direktørens opmærksomhed med din LinkedIn-profil.

Nr. 1: Find dit formål

Find ud af, hvad du vil med LinkedIn, for eksempel få nyt job eller et større netværk.

Nr. 2: Læg en plan

Engagér dig i opslag, grupper eller følg virksomheder, som bringer dig tættere på dit mål, for eksempel jobgrupper, din drømmevirksomhed eller rekrutteringssider.

Nr. 3: Like og kommentér

Du behøver ikke selv lave professionelle opslag. Start med at dele og engagere dig i andres indhold.

Nr. 4: Udvid dit netværk

Jo større og stærkere netværk du har, jo længere når du ud. Connect med dem, du finder interessante, og skriv altid i invitationen, hvorfor du connecter, og hvad modparten kan få ud af det.

Nr. 5: LinkedIn er ikke Tinder

Hav tålmodighed og tænk langsigtet. LinkedIn handler om netværk og relationer – ikke om dine behov og lyster her og nu.

LÆS OGSÅ: LinkedIn er elitens fest: 'Ufaglærte skal ind i kampen'

Nr. 6: Du bliver fundet på grund af overskriften 

Din profiloverskrift, som vises sammen med dit navn og billede, er nøglen til at blive fundet. Den skal bredt beskrive, hvad du kan, og hvad du laver. Kig efter, hvilke ord andre folk, der har en profil som dig, bruger,  eller hvad virksomhederne søger i deres jobopslag.

Nr. 7: Resumeet gør dig interessant
Resumeet skal gøre andre nysgerrige på dig og dine evner. Her fremhæver du kort dine succeser, hvordan du skabte dem, i hvilken virksomhed, branche mv. Det siger noget om, hvordan du arbejder.

Nr. 8: CV'et kan gøre dig uimodståelig
Hvis dit resume fænger, vil andre scrolle ned i din jobhistorik. Uddyb dine tre seneste job: Hvad var dine udfordringer? Hvilke resultater skabte du? Hvordan skabte du dem? Job, der ligger længere end ti år tilbage, kan du holde på en til to linjer.

Nr. 9: Drop feriefotoet
Få taget et semi-professionelt tidssvarende billede og genbrug ikke det sjove Facebook-foto.

Nr. 10: Brug fakta frem for følelser

Mens følelserne og holdninger flyder over på Facebook, handler opslag på LinkedIn oftere om viden og job. Aflur, hvordan andre i dit netværk bruger mediet.

LÆS OGSÅ: Guide: Kom gennem dagen uden smartphone-forurening