Når man taler med et menneske i dyb sorg, skal man være påpasselig med at sige, 'det kan jeg godt forstå', forklarer Preben Engelbrekt, direktør i Det Nationale Sorgcenter. Foto: Det Nationale Sorgcenter

Guide: Sådan hjælper du bedst en medarbejder i sorg

21. jan 2020, 06:06
Hvis det som leder ikke falder dig naturligt at tale om sårbare emner som død og tab, får du her direktøren i Det Nationale Sorgcenters råd til at stille de svære, men vigtige spørgsmål.

Døden kan være svær at tale om. Det gælder ikke mindst for chefer, der skal vise empati og omsorg for ansatte, der mister et nært familiemedlem. 

Som A4 Arbejdsliv har beskrevet det, efterspørger et stigende antal ledere rådgivning og hjælp til at støtte sorgramte ansatte.  

Preben Engelbrekt er socialrådgiver, psykoterapeut og direktør i Det Nationale Sorgcenter. Han har mange års erfaring i at oplære ledere og medarbejdere i at håndtere hverdagen, når sorg bliver en del af arbejdspladsen. 

Netop samtaler med medarbejdere i sorg kan være særligt udfordrende for ledere sammenlignet med mange af de andre samtaler, som ledere afholder.

Det handler blandt andet om, at ledere kommer i kontakt med deres egen dødelighed. De bliver bevidste om, at de også kan miste, og den kendsgerning undgår de fleste almindeligvis at tænke på, forklarer direktøren. 

LÆS OGSÅ: Berøringsangste ledere efterspørger hjælp til at tackle medarbejdere i sorg

Her er Preben Engelbrekts overordnede bud på, hvordan man som leder bedst kan indgå i dialog med en medarbejder, der er ramt af sorg. 

  • Stil åbne spørgsmål

  • Vær nærværende, lyttende og nysgerrig

  • Giv plads til følelser – også dine egne

  • Du skal ikke forsøge at løse problemet

  • Pas på med at sige 'det kan jeg godt forstå'

  • Vis at du kan rumme sorg – undgå at skifte emne, når den efterladte græder. Sig i stedet 'vil du fortælle mig, hvad du bliver ked af?'

Lær at stille de rette spørgsmål 

Det Nationale Sorgcenter tilbyder forskellige temadage og oplæg til arbejdspladser, der ønsker at gå i dybden med at arbejde med sorg.

Det er blandt andet muligt at få hjælp til at implementere en sorgpolitik eller at få kommunikationstræning i samtaler med medarbejdere i sorg. 

LÆS OGSÅ: Betina følte sig svigtet på jobbet, da hun mistede sin mand 

For det er ikke uvæsentligt, hvilke spørgsmål der stilles, forklarer Preben Engelbrekt. Ifølge direktøren er det vigtigt at stille åbne spørgsmål, der blandt andet kan være:  

  • Hvad skete der på tidspunktet for tabet?

  • Var dødsfaldet ventet/chokerende?

  • Hvordan er det for dig at være i sorg?

  • Hvem støtter dig?

  • Hvilke forandringer oplever du i hverdagen?

  • Hvad er dine tanker og følelser om tabet?

  • Hvordan ønsker du, at dine kolleger bliver orienteret?