Hjemmearbejde_Asger_Ladefoged_Ritzau_Scanpix
COVID-19 sender nu mange på hjemmearbejde for anden gang. Det giver udfordringer - ikke mindst for psyken. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Gruer du også for at blive sendt hjem igen?

8. dec 2020, 17:30
Nye skrappere coronarestriktioner i 38 kommuner sender blandt andre en lang række statslige medarbejdere hjem igen. Endnu en hård nedlukning kan øge usikkerheden og medføre generel mistrivsel blandt danskerne. Der er dog nogle gode råd til at imødegå meningsløshed og mistrivsel i hverdagen.

Denne artikel er oprindeligt bragt på HK Stat.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

Da coronasmitten ramte Danmark, og landet blev lukket ned i marts, trak danskerne på alle ressourcer og løste på imponerende vis en kæmpemæssig udfordring. Smittetallet blev holdt nede, produktionen blev holdt i gang og de fleste arbejdsopgaver blev løst på trods – og med nye kreative løsninger. Det skriver HK Stat.

Nu strammes restriktionerne igen på grund af høje smittetal. Næsten halvdelen af befolkningen – nemlig indbyggerne i 38 kommuner – rammes af en opstrammet nedlukning.

Blandt andre sendes mange af de statsligt ansatte sendes hjem igen. Hvor mange vides ikke, men både offentlige og private arbejdsgivere i 17 kommuner i Hovedstadsområdet "opfordres kraftigt til at sikre, at medarbejdere, der har mulighed for at varetage deres arbejde uden fysisk fremmøde, gør dette".

LÆS OGSÅ: Danskerne under første nedlukning: Nej til mere hjemmearbejde

Også de offentlige arbejdsgivere opfordres til at vurdere, om opgaver, der kræver fysisk fremmøde, kan udskydes til efter nytår. Så der er i den grad lagt op til at sende flest mulige hjem.

Samtidig lukker restaurationer, barer, fitnesscentre, idrætsforeninger og kulturliv ned.

Denne gang rammer restriktionerne, mens flertallet af danskere i forvejen er kørt trætte af sociale begrænsninger, arbejdsmæssige udfordringer og udsigten til en juleperiode uden de sædvanlige lyspunkter og samvær. Derfor skal vi passe ekstra meget på vores psykiske velvære i den kommende tid. Risikoen for en nedtur med angst og depression ligger lige for, har det tidligere vist sig, når mennesker føler sig isoleret i længere perioder.

Psyken rammes hårdere denne gang

Den globale COH-FIT-undersøgelse med foreløbig deltagelse af 3.600 danskere – dokumenterer da også, at hele 32 procent af danskerne har følt sig mere ensomme, 20 procent har følt større vrede i dagligdagen end normalt, mens flere også har været mere stressede under coronanedlukningen.

Vi kan nu se frem mod måske et lille år mere af det samme. Det kan ingen holde til uden at blive psykisk berørt i større eller mindre grad
Per Vendsborg, overlæge og psykiatrisk konsulent hos Psykiatrifonden til HK Stat

Efter en kort optimistisk periode, hvor vi troede, vi havde styr på COVID-19, er vi nu tilbage i en nedlukning af store dele af vores normale sociale virke og arbejdsliv. Og denne gang rammer meningsløsheden hårdere på psyken, end da vi alle under første bølge var klar til en kort og energisk kamp mod corona. Det mener en af de tre danske partnere i COH-FIT-undersøgelsen, overlæge og psykiatrisk konsulent hos Psykiatrifonden Per Vendsborg.

LÆS OGSÅ: Mikkeller-ejer raser over nedlukning: 'Er der ingen voksne til stede?'

- Jeg tror, at man skal forvente, at alle disse tendenser bliver mere udtalte under den anden nedlukning. Det har tæret på danskerne at være så solidariske og effektive under første nedlukning. Derefter troede man, at det var overstået, men vi kan nu se frem mod måske et lille år mere af det samme. Det kan ingen holde til uden at blive psykisk berørt i større eller mindre grad, siger Per Vendsborg.

"Åh, corona du skal gå din vej"

Forskningen antyder, at trivsel og mistrivsel har udviklet sig i takt med pandemiens udvikling. Et dansk studie viser, at den mentale sundhed blandt danskerne blev bedre, da lockdown-restriktionerne blev lempet, samt da antallet af smittede og døde med corona faldt.

"Åh, corona du skal gå din vej,
Vi er trætte af at slås med dig,
Så giv os vor hverdag tilbage,
Åh, corona gå din vej."
Københavns Politis Sangkor i video

Nu går det igen den anden vej med smittetal og nye nedlukninger, hvilket allerede har øget følelsen af meningsløshed og angst for mange danskere, der savner hverdagen, aktiviteter og muligheden for socialt samvær her i tiden op mod jul.

Ingen siger det vel meget bedre end Københavns Politis Sangkor, der på en video, som den seneste uge har haft et rigt viralt liv, synger:

"Åh, corona du skal gå din vej,
Vi er trætte af at slås med dig,
Så giv os vor hverdag tilbage,
Åh, corona gå din vej."

Gode trivselsråd under nedlukning

En ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viser et broget og nuanceret billede af danskernes trivsel under coronaens første bølge. Mange har følt et overskud og har løst opgaverne uden udfordringer, mens andre har følt en psykisk bagside af medaljen.

LÆS OGSÅ: To ud af tre savner julefrokosten på jobbet

Resultaterne fra forskningsprojektet, som kan ses på coronatrivsel.dk, viser blandt andet, hvor meget de rette relationer på arbejdspladsen har betydet – og i andre tilfælde hvordan manglen på relationer har givet mistrivsel. På den nye hjemmeside kan du fx finde gode råd, hvis du har behov for at tackle modløsheden under coronakrisen.

Seks gode råd

Den nye side fra NFA om coronaens udfordringer for arbejdstagerne leverer også seks råd til øge trivslen – og undgå mismodet:

  • Bidrag til løbende drøftelser på arbejdspladsen i forhold til, hvordan I kan arbejde mest muligt sikkert. Det kan gøre det mere trygt for dig og dine kolleger at møde ind.
  • Det kan til tider være vanskeligere at levere samme kvalitet i opgaveløsningen under coronakrisen som normalt. Husk dig selv på, at du gør det bedste, du kan i en ekstraordinær situation.
  • Vær kreativ, nysgerrig og åben over for læring. Måske kan den ekstraordinære situation giver dig nye idéer og prioriteringer i privatlivet og arbejdslivet.
  • Slap af og slip bekymringerne! Tøm hovedet for tanker ved fx at dyrke motion, gå ture og tilbringe mere tid i naturen.
  • Nogle oplever, at hverdagen under coronakrisen kan føles triviel og kedelig. Ofte skal der ikke mange variationer eller afbræk til, for at man har noget at se frem til. Opsøg coronavenlige arrangementer – fx virtuelle foredrag eller online-koncerter.
  • Hvis dit humør er negativt påvirket af coronakrisen, kan du prøve at skrue ned for mængden af coronanyheder.

Kilde: Coronatrivsel.dk