God mad kræver slet ikke 28 ingredienser

1. mar 2010
Hun laver hver dag frokost til landets politikere. Nu giver kokken Trine Hahnemann dig syv opskrifter til billig og sund aftensmad til hele familien.

Hjemme i køkkenet hos kokken Trine Hahnemann er der sket noget nyt.

Noget hendes 18-årige datter synes er meget dramatisk, men som andre på matriklen sagtens kan leve med.

Noget der er sundt. Ikke bare for den her familie. Men for hele verden.

I sidste måned tog Trine Hahnemann en beslutning: Kød på aftenmenuen tre dage om ugen frem for hver aften.

"Min datter elsker kød, så hun er meget utilfreds med min beslutning. Men lur mig, om hun ikke har vænnet sig til det efter et par måneder," siger Trine Hahnemann fra sit lille byhus i København, hvor der bliver serveret stærk kaffe med mælk, banan i skiver og appelsin i både.

Bare rolig, der er kød

"Det at undgå at spise kød dagligt er ikke et politisk statement. Det er sund fornuft. Kigger du tilbage på den danske madhistorie, har det også tidligere været helt normalt at skifte kødet ud med grøntsager og frisk fisk et par dage om ugen," siger hun, men understreger, at hun godt ved, at det er svært at ændre vaner.

"Noget af det sværeste er at ændre vaner. Også når det gælder mad. Så jeg forstår godt, at mange har svært ved at komme i gang med et sundere hverdagsliv. Men jeg fornemmer at flere og flere danskere gerne vil spise flere grøntsager og selv lave dejlig hverdagsmad. Bare det ikke kræver, at man skal bruge 28 ingredienser. Det skal være enkelt og velsmagende," siger Trine Hahnemann.

Og det er der råd for. Den kommende uge giver Trine Hahnemann hver dag en opskrift på sund, nem og billig aftensmad til hele familien. Og hun lover, at der også kommer kød på menuen.

Få dagens opskrift: Rødbededeller og salat

"Aftensmåltidet betyder meget i vores familie. At nyde mad sammen med mennesker, man elsker, er stimulerende. Det er rart at have et fast holdepunkt i en travl hverdag. Og ikke mindst er det godt for ens børn at lære at være en del af et fællesskab, hvor der skal være plads til at lytte til hinanden," siger Trine Hahnemann, der har udgivet en række kogeboger. Onsdag den 3. marts udkommer 'Tænk før du spiser', der byder på en lang række opskrifter på sund hverdagsmad fra det nordiske køkken.

Vennerne til mad

"De fleste af de retter, der er med i mine kogebøger, har jeg udviklet gennem de seneste 15 år, hvor jeg har lavet mad til min familie, venner og ikke mindst i mit arbejde som kok," siger Trine Hahnemann, der her til Avisen.dk dagligt vil komme med en opskrift og en indkøbsliste til hurtig aftensmad i hverdagen. Og lidt mere tidskrævende til weekenden.

Madretter, der er lige til at gå til, og hvor alle ingredienser kan købes i supermarkedet. På vej hjem fra arbejde.

Sådan er Trine også selv vokset op. Med danske hverdagsretter. Men også med en far, der lavede "den bedste italienske spaghetti bolognese". Og råvarerne, de kunne allesammen købes lige rundt om hjørnet.

Brød uden mel er ikke brød!

"I min barndom var jeg så heldig, at vokse op med både bedsteforældre og forældre, der var gode til at lave mad. Så jeg elsker alt fra frikadeller med stuvet spidskål, kylling med agurkesalat til auberginer og gulerodskage. I min barndom handlede det mere om at lave god mad sammen end at det var færdigt på præcis samme klokkeslæt hver eneste aften," siger kokken, der også ejer virksomheden Hahnemanns Køkken, der laver kantinemad til mere end 2400 mennesker i Storkøbenhavn.

Det er hende, der sørger for, at de danske politikere hver dag får frokost i deres restaurant, Snapstinget. Og som med al hendes mad skal det også her være sundt, men ikke for sundt.

"God mad handler om sund fornuft. Jeg er stor modstander af ekstreme kure og bøger som 'Kernesund familie'. Og sådan noget med at bage et brød uden mel, det er ikke et brød. Jeg tror ikke på forbud og regler. Selvfølgelig skal vi ikke proppe os med sukker og fedt, men mad skal være velsmagende. Og det kan sagtens lade sig gøre på en sund, nem og billig måde," siger Trine Hahnemann.

God appetit!

Se også: Det står på Trines køkkenhylder

Trines 10 køkkenbud
  • Planlæg en uge af gange, gerne om søndagen
  • Køb ind to gange om ugen
  • Spis masser af grønt hver dag
  • Få nogle kasser leveret fra enten Årstiderne eller Skagenfood
  • Nyd at gå i køkkenet, tag det som en pause i hverdagen
  • Lav gerne en dobbelt portion så der er til to dage
  • Spis fisk to til tre gange om ugen
  • Spis kun kød tre gange om ugen, også brug pengene på god kvalitet kød
  • Bag dit eget brød, du spare penge, det sundere og smager bedre
  • Spis samme til dagligt med familie og venner

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her