Gab, så er den gal igen!

8. jun 2010
Guide: Panik ej, hvis du har svært ved at falde i søvn eller vågner om natten. Avisen.dk guider dig til drømmeland.

En god nattesøvn er altafgørende for din arbejdsindsats. Og en stabil søvnrytme kan endda hjælpe, hvis du er stresset på jobbet.

Få bugt med nedsat koncentration og søvnbesvær med ganske få midler.

  1. Sørg for regelmæssige søvnvaner
    Gå i seng på det samme tidspunkt hver dag. Også selv om du kommer til at ligge og kigge ud i mørket. Går du i seng på forskellige tidspunkter, så forvirrer du hjernen.

  2. Undgå stimulanser om aftenen
    Drop både kaffe og the efter frokost. Og når du har fri fra job, så tror du måske, at en aftenløbetur gør dig træt - men det er omvendt. Dyrk aldrig sport før sengetid. Den eneste undtagelse er sex.

  3. Sørg for gode fysiske rammer
    Du skal have en ordentlig seng, og værelset skal have en kølig temperatur. Drop tv før sengetid. Lyset og indholdet aktiverer nemlig hjernen, så den ikke kommer til at slappe af, når du sover.

  4. Skab et behageligt søvnritual
    Pas på - og skab nogle behagelige ritualer omkring det tidspunkt, hvor du skal i seng. Tag et varmt bad, lyt til din yndlingsmusik eller læs i kort tid.

  5. Alkohol er søvnens fjende
    Alkohol fungerer som sovemedicin, men du skal ikke tage den. For med tiden vil kroppen have mere, og så bliver du afhængig. Ydermere bliver søvnkvaliteten dårligere, og man vil typisk vågne midt om natten, når alkoholen er ude af kroppen igen.

    >>Læs de næste fem gode råd
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her