20131010-154109-4-1920x1078we
'Det har noget at gøre med måden, vi taler om ting på. Prøv at vend dem om og forestil dig, hvis der slet ikke var noget, der hed Netto - eller Fakta for den sags skyld.' (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

‘Går det galt, kan du altid få et job i Netto’: Nej du kan ej

12. dec 2020, 18:30
Selvom der er plads til alle i Netto, kan du ikke bare vade ind fra gaden og få et job i. Sådan fungerer det ikke, og stigmatiseringen af Netto-medarbejderen er trættende og ubegrundet. Sådan lyder det fra Netto efter en coronaramt kendis nødråb på sociale medier.

Det kan godt være, at rapperen Jokeren har brug for at tjene skillinger til smøger og børnepenge. Og det kan også godt være, at han er desperat. Åbenbart så desperat, at han, med egne ord, er villig til at tage et job i Netto.

Men det kan ikke være, at han bare sådan lige kan vade ind fra gaden og få et job. Sådan lyder det nu fra Salling Group, der er ejer af Netto-kæden, efter rapperens nylige opsang på sociale medier.

Netto-kæden er træt af det fastgroede stigma, at et Netto-job er sidste udvej og noget, man altid kan få. Sådan forholder virkeligheden sig slet ikke, forklarer Christian Dahl, der er HR-chef i Netto.

- Selvom jeg sagtens kan se det sjove i det, så ærgrer det mig også rigtig meget, og mest af alt er det meget trættende, at den her stigmatisering bliver dyrket om og om igen. For det er simpelthen ikke rigtigt, siger han.

Man skuffer mennesker

Ifølge ham er virkeligheden en anden, hvor mange potentielt vil blive skuffede. Også de, der rent faktisk gerne vil have et job i en af kædens mange butikker.

- Det er da synd for de mennesker, som man kommer til at skuffe. De vil gerne have et job i Netto, men det er jo ikke sikkert, de kan få det, forklarer han.

I Netto kører man, som de fleste andre steder i erhvervslivet, en traditionel rekrutteringsproces med ansøgning, samtale og eventuelle tests. I den proces kan mange håbefulde ansøgere blive fravalgt, og for dem kan en afvisning føles ekstra hård, hvis indgangen er, at enhver kan få sådan et job, mener han.

Men også dem, der er en del af teamet i din lokale Netto-butik kan opleve generaliseringen som en provokerende og nedladende fortælling, der er nær umulig at slippe for.

- Dagligvarebranchen er fantastisk og fyldt med muligheder. Mange får deres allerførste job i en dagligvarebutik, og det er første gang, de lærer at gå på arbejde, være sammen med andre i et team og at arbejde mod et fælles mål. Det er ting, de tager med videre i livet. Så er det bare ikke fair, at det bliver talt ned af uvidende udefra, siger Christian Dahl.

For ham at se, handler det også om en generel respekt i samfundet, som indimellem synes at udeblive, når det kommer til, hvordan vi tjener vores penge.

- Der mangler respekt for, at der skal være plads til alle. Ikke alle kan være studenter og tage en videregående uddannelse. Der er nogle, der vil nogle andre ting, såvel som at ikke alle besidder de samme evner og kvaliteter, siger han og fortsætter:

- Der går nogle Netto-medarbejdere rundt og føler, at de skal forsvare det, de i bund og grund er glade for. Forestil dig, at det var tilfældet for dig og dit job.

De gode historier

Han understreger, at mange af dem, der udtaler sig om faget, ikke ved, hvad de taler om, fordi de ofte ikke har prøvet det. Det understreger pointen, at det stigmatiserende Netto-rygte er oppebåret af grundløse forudantagelser, mener HR-chefen.

Han stod for nylig frem i en lignende sag om Netto og kædens medarbejdere. Her handlede debatten om arbejdsløse akademikere, der ikke ville tage job i Netto, fordi de mente, de fortjente bedre med deres universitetsuddannelse i ryggen.

Det gav Christian Dahl ikke meget for dengang, og det gør han heller ikke i dag.

- Det har noget at gøre med måden, vi taler om ting på. Prøv at vend det om og forestil dig, hvis der slet ikke var noget, der hed Netto - eller Fakta for den sags skyld. Og tænk så på coronatiden. Hvem har været trofast på job hver dag og sørge for, at kunderne har kunnet få deres varer. Det er de samme mennesker, som ikke kan få anerkendelsen, siger han.

Det er et sejlivet rygte, Netto-kæden har på sig. Hvad gør I for at få det manet til jorden - ikke mindst for jeres medarbejderes skyld?

- Fra vores side handler det om hele tiden at fortælle de gode historier. Det forsøger vi at gøre på mange måder, og det er også det, jeg gør her, siger Christian Dahl.