Fra pubben: Min svigersøn er ikke stolt...

13. apr 2010
Tragisk, siger mellemleder John Christensen, der fyrede 13 medarbejdere.

Da John Christensen stemplede ind på arbejde klokken seks i morgens, havde han en liste med 13 navne. En liste, han forventede ville gøre ham til et dumt svin. Det var navnene på de mennesker, han skulle give beskeden: kom aldrig tilbage til Lindø.

Men 13 fyringer senere er arbejdslederen forbløffet. Det er uden tvivl en tragisk dag, men alle har håndteret realiteterne på ægte værftsarbejdervis, fortæller han.

"Jeg er forbløffet over, at de har taget det så godt. De har taget det med løftet pande. Hatten af for det."

Alle fik den samme besked

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Beskeden blev uddelt fra 6.30 til 8.80. De fleste af 13 kom med på kontoret til en kort samtale, mens andre bare ville have den overstået. Bare giv mig den her, lød det.

Uanset fik de alle det samme at vide, forklarer John Christensen.

"Alle har fået præcis det samme at vide: Det har intet med din arbejdsindsats at gøre."

Alle fyrede på Lindøværftet skal arbejde deres opsigelseperiode på mellem 30 og 120 dage ud. Noget, der måske kan få fraværet til at sige. John Christensen er nu ikke bekymret.

"Nu tager mange sikkert hjem for at sunde sig, men de kommer tilbage igen onsdag. Det er stærke medarbejdere, som ved, at i morgen er en ny dag."

Lindø lukker

Tirsdag den 13. april fyrer Danmarks sidste store skibsværft 360 timelønnede - alt fra klejnsmede til svejsere og kantinemedarbejdere. Avisen.dk er til stede og rapporterer løbende.

Skibsbygngeriet på Lindøværftet lukker for altid. Sidst på efteråret vil blot 500 af de nuværende 2000 ansatte være tilbage. I 2012 ingen.

Medregnet underleverandører vil lukningen ramme op til 6000-8000 danske arbejdspladser.

Værftet, der officielt hedder Odense Staalskibsværft, blev indviet i 1959. Siden 2003 har det haft årlige underskud på i alt 5,5 mia. kroner. Med et statslån på 2,6 mia. flytter ejer A.P. Møller-Mærsk nu skibsproduktionen fra Nordfyn til Asien.

De tomme bygninger bliver forsøgt lejet ud. Der er aftale med skibsreparatørerne Fayard, som medbringer cirka 400 ansatte fra Fredericia, og vindmøllefirmaet Skykon, der vil oprette omkring 200 arbejdspladser.