Særligt overenskomstforhandlingerne er blandt fagforeningernes vigtige våben, mener Søren Kaj Andersen. Foto: Henning Bagger / Scanpix

Forsker: Fagforeninger skal sælge varen meget mere end før

11. sep 2020, 06:45
Arbejdsmarkedsforsker mener, at Dansk Metals strategi om at give medlemmerne synlig værdi for kontingentkronerne er udtryk for en bredere tendens i fagbevægelsen. 

Medlemmerne skal have smæk for skillingen.

Det slår Dansk Metal-formand Claus Jensen fast i interview med A4 Arbejdsliv. 

- Folk vil have noget for pengene, og de vil have en fagforening, der er tæt på dem og deres hverdag, lyder det fra Metal-formanden i interviewet, som du kan læse her.

LÆS OGSÅ: Metal-formand langer ud efter gule fagforeninger: - I laver ikke en skid

De skal kort sagt vise dem, hvad de får ud af at være medlemmer
Søren Kaj Andersen, arbejdsmarkedsforsker, Københavns Universitet

Ifølge arbejdsmarkedsforsker Søren Kaj Andersen er Claus Jensens udmelding et billede på en bredere tendens, hvor fagbevægelsen bliver nødt til at være langt mere synlig for at fastholde og skaffe nye medlemmer. 

- Der var engang, hvor det var nok, at formanden kom ud fra forhandlingslokalet og sagde: 'Vi har lavet en rigtig god aftale', og så var alle glade. Men den går ikke længere, siger Søren Kaj Andersen. 

Leverer varen 

Ifølge forskeren er fagforeningerne blevet meget mere tydelige og nærværende i kommunikationen til deres medlemmer - det har været nødvendigt. 

- De skal kort sagt vise dem, hvad de får ud af at være medlemmer, siger Søren Kaj Andersen. 

Han peger på fagbevægelsens 'Er du OK'-kampagne som et eksempel på succesfuld medlemskommunikation.

- Den viser, at de løbende overenskomstforhandlinger med arbejdsgiverne er blevet et vigtigt salgs-parameter for langt de fleste FH-fagforeninger, fortæller Søren Kaj Andersen. 

- Det er her, at man kan vise medlemmerne, at man kan levere varen og indgå aftaler, der forbedrer løn og vilkår, siger Søren Kaj Andersen.

Han peger også på, at der er sket et markant skifte i løbet af de sidste ti år, hvor det kun var knap en tredjedel af medlemmerne, der rent faktisk stemte ved overenskomstfornyelsen. 

- I dag er tallet i mange tilfælde næsten fordoblet, og det skyldes blandt andet, at man fra de enkelte fagforeningers side gør langt mere ud af nå ud til medlemmerne og fortælle om forhandlingerne og de resultater, der er hentet hjem, siger Søren Kaj Andersen.

LÆS OGSÅ: Krifa-formand efter kritik: - Vi bliver holdt ude af det gode selskab