Henrik_Aarestrup1
Dansk Metals medlemmer er ikke teknologiforskrækkede, men tager imod med kyshånd, når deres arbejdsplads investerer i ny teknologi og robotter. Det fortæller Henrik Aarestrup, erhvervspolitisk chef i Dansk Metal.   Foto: Pressefoto

Forbund: Chefer ved ikke nok om robotter

5. okt 2020, 14:30
Når danske produktionsvirksomheder har svært ved at høste gevinsten af robotinvesteringer, skyldes det især, at cheferne og bestyrelsesmedlemmerne ikke ved nok om teknologien, mener Dansk Metal.

Der er et problem. Men det er ikke særligt stort, og det peger ikke ned på produktionsgulvene. 

Sådan lyder budskabet fra Dansk Metal, efter A4 Arbejdsliv i sidste uge kunne fortælle, at mange danske produktionsvirksomheder ifølge rådgivningsvirksomheden Gain & Co ikke er lykkedes med at score gevinsterne ved investeringer i robotteknologi.

LÆS OGSÅ: Rådgivere om robotter i danske virksomheder: Ender ofte med at stå og samle støv

Dels fordi de ansatte ikke bliver involveret nok i processen af ledelsen og derfor stiller sig på bagbenene, og dels fordi de ikke klædes godt nok på til at bruge robotterne, konkluderer Gain & Co.

Men det billede kan Dansk Metal ikke genkende.

- Det, vi hører fra vores medlemmer ude i virksomhederne, er, at de er rigtigt glade, når der investeres i ny teknologi og nye robotter, fordi det betyder noget for konkurrenceevnen, og fordi robotterne kan tage nogle af de trælse arbejdsopgaver med tunge løft, dårlige arbejdsstillinger og så videre, siger Henrik Aarestrup, der er erhvervspolitisk chef i Dansk Metal.  

Din mening

På A4 Arbejdsliv vil vi rigtig gerne dele din mening om arbejdslivets udfordringer og idéer til løsninger med vores andre læsere. Så send et debatindlæg til [email protected] - husk gerne et foto.

Gain & Co er kommet frem til sin konklusion efter besøg hos en lang række danske produktionsvirksomheder, der har investeret i robotteknologi, og hvor det - ifølge rådgivningsvirksomheden - gang på gang viser sig, at robotterne enten står og samler støv ovre i hjørnet eller ikke fungerer som forventet.

- Vi ser en blind tro på, at bare fordi man køber en robot, vil den virke. Men ofte mangler virksomhederne at få sat i system, hvordan de bliver klar til at bruge robotterne, siger Søren Peters, der er CEO hos Gain & Co.

Et andet billede

I 2018 lavede Dansk Metal en spørgeskemaundersøgelse blandt sine medlemmer, der tegner et andet billede, mener Henrik Aarestrup.

- Vores faglærte medlemmer er begejstrede for de robotter, der stilles op ude på deres arbejdspladser. De ved godt, de risikerer at blive overflødige, hvis de ikke lærer at bruge maskinerne, siger han.

Han mener ikke, at faglærte ansatte i industrien set over en bred kam mangler de nødvendige kompetencer for at kunne betjene robotterne på deres arbejdspladser.

- Jeg er enig i, at problematikken er der, men jeg stiller spørgsmålstegn ved, hvor stort problemet er, siger han.

Til gengæld abonnerer Henrik Aarestrup gerne på den del af analysen fra Gain & Co, som lyder, at lederne i produktions-Danmark heller ikke har nok viden om den robotteknologi, de køber ind, og at lederne ofte glemmer at analysere, om og hvordan robotterne kan bruges til at erstatte menneskelig arbejdskraft. 

Mangler viden

- Jeg tror, det er rigtigt, at der på ledelsesniveau generelt ikke er nok viden om robotter og teknologi ude i produktionsvirksomhederne. Og hvis du ingen viden har og køber en robotarm og stiller den op på fabriksgulvet, er der en risiko for, at den ikke bliver brugt, siger han.

Men i en rapport fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse fra sidste år, hvor man spurgte næsten 900 industrivirksomheder om behovet for efter- og videreuddannelse, efterlyste virksomhederne flere og bedre kompetencer til anvendelse af robotteknologi hos deres ansatte. Det peger vel på et problem?

- Vi er meget opmærksomme på, at vores medlemmer løbende skal klædes på med nye kompetencer, og det hjælper vi dem med både ved at tilbyde kurser via AMU-systemet og med fyraftensmøder. Men ofte har virksomhederne for travlt og sender ikke deres ansatte afsted på kursus, siger Henrik Aastrup.

Arbejdsgivernes ansvar

Så det er arbejdsgivernes ansvar at løse det her problem?

- Man kan ikke kun sparke på arbejdsgiverne her, men det er en ledelsesopgave at finde ud af, hvor nye maskiner skal bruges henne, og at sikre at de ansatte kommer på de nødvendige kurser. Derfor bør vi kigge på, hvordan vi kan proppe mere digitaliseringsviden ind i hovederne på lederne.

Hvordan vil I gøre det?

- Ledere og bestyrelsesmedlemmer i SMV'erne (små og mellemstore virksomheder, red.) skal klædes bedre på. Det er ikke nok, at den lokale advokat og bankdirektør sidder med i bestyrelsen, for de har ikke de nødvendige digitale kompetencer. Derfor har vi foreslået, at SMV’erne skal forpligtes til at tage en digital kompetenceperson ind i bestyrelsen, siger Henrik Aarestrup.