Klamme ting i fødevarerne: Folk finder jævnligt glasskår i Beauvaismad

11. mar 2011
Avisen.dk har fået aktindsigt i dokumenter, der afslører, at forbrugerne jævnligt finder skår i glæden ved at indtage de konserverede Beauvaisprodukter

"Vi var dybt bekymrede for vores søn på otte måneder og vores treårige datter," siger Peter Barylak fra Nakskov.

Han og hustruen Fie Barylak havde travlt en dag i februar i 2010, så de fik hot dogs. De havde nettop givet børnene pølser, brød og syltede agurkeskiver fra Beauvais, da de opdagede et langt og sylespidst glasskår nede i konservesglasset med agurker.

"Vi skyndte os af fjerne børnenes tallerkener, for i de kunne jo komme slemt til skade, hvis de havde få glasskår i munden, svælget eller maven. Jeg tør slet ikke tænke på det," siger Peter Barylak.

Med hjælp fra sin svigermor alarmerede han fødevarekontrollen.

De var ikke ene om at gøre sådan et fund.

Skår i glæden

Avisen.dk har fået aktindsigt i dokumenter, der afslører, at forbrugerne jævnligt finder skår i glæden ved at indtage de konserverede Beauvais-produkter.

Syv gange i 2009 klagede forbrugere til fødevarevirksomheden over glasskår i konservesglas, afslører Beauvais’ kvalitetsingeniør i en e-mailskorrespondance med fødevarekontrollen.

Sidste år skete det ifølge kommunikationsdirektør Elisabeth Voss to gange, og dertil kommer et fund af plastic-stykker i skibberlabskovsen.

Men tallet kan være langt højere.

"Mange forbrugere smider blot de fejlbehæftede produkterne ud, uden at gøre mere ved det," siger Per Rathmann Hansen, der er fuldmægtig i Fødevarestyrelsen kontrolstyringskontor.

Smider varen ud

Aalborg Universitets professor Carsten Stig Poulsen har i årevis forsket i forbrugeres tilbøjelighed til at klage. Han er enig.

"Det mest almindelige er, at forbrugerne ikke klager. De smider varen ud", siger han.

"Vi er utroligt kede af det. Det er selvfølgelig ikke i orden, at der kan være fremmedlegemer i produkterne," siger Elisabeth Voss.

På trods af, at Beauvais erkendte, at der kunne være farligt glas i maden, og ikke udelukkede, at der ikke var glasskår i andre glas, undlod fødevarekontrollen at trække varepartiet tilbage fra hylderne, da kvinden fra Nakskov klagede.

Fødevarekontrollen godtog Beauvais' forsikringer om, at der ikke var grund til at trække partiet tilbage.

Uforsvarligt

Men det burde fødevarekontrollen ifølge fødevareekspert og bromatolog Orla Zinck ikke have gjort.

"Det er helt, helt galt og uforsvarligt, at der ikke skete tilbagetrækning af varepartiet," siger han.

Beauvais' Elisabeth Voss siger, fabrikken i 2010 producerede knap syv millioner glas konserves.

"Og desværre må man sige, at glasbrud ikke kan undgåes," fortæller hun og understreger, at risikoen for forbrugerne er minimal.

Hun forklarer:

"Glassene kommer kørende ind ad produktionsbåndet, hvor de står og skramler mod hinanden, inden der bliver hældt fødevarer på dem. Der kan opstå den situation, at den skramlen bliver så voldsom, at nogle glas går i stykker," siger hun.

Glasbrudsprocedure

"Så har vi en omfattende glasbrudsprocedure, som skal forhindre, at glas med fremmedlegemer når ud til forbrugerne," siger Elisabeth Voss.

Hun forklarer, at den procedure betyder, at der bliver gjort grundigt rent, når glas er gået i stykker.

Alligevel siger hun, at hun ikke kan komme med nogen fornuftig forklaring på, hvordan det kan ske, at kunderne gang på gang finder farlige glasskår i levnedsmidlerne.

"Men vi tager det meget alvorligt, og gør alt, hvad der overhovedet står i vores magt for at forhindre det," siger hun.

Hun siger, at forbrugerne kan stole 99,999 procent på mad fra Beauvais.

"Selv ville jeg ikke have betænkeligheder ved at spise det," siger Elisabeth Voss.