Klamme ting i fødevarerne: Fødevarekontrol: For dyrt at fjerne glasskår

11. mar 2011, 22:45
Mindst ni kunder fandt glasskår i Beauvais mad. Fødevarekontrollen erkender, at det var en fejl ikke at trække produkter tilbage.

"At trække tilbage er en dyr fornøjelse for virksomheden. De mister jo hele den produktion. Og det er madspild, mere end vi mener, er tilladeligt."

Sådan siger Fødevarestyrelsens dyrlæge Tenna Jensen, som var med til at træffe beslutningen om ikke at trække et vareparti med syltede agurker tilbage.

Beslutningen blev truffet på trods af, at Beauvais erkendte overfor fødevarekontrollen, at der var sket et uheld og glas var havnet i de syltede agurker.

Foruroliget

Forbrugeren Peter Barylak henvende sig få dage efter, at fødevarekontrollen var blevet alarmeret om fund af glasskår, sig til fødevarekontrollen.

Han var vred og foruroliget.

Nede i Lidl-supermarkedet, hvor han havde købt agurkerne, var der nemlig stadig syltede agurker med samme holdbarhedsdato på hylderne.

"Jeg ringede og spurgte fødevarekontrollen, om det virkelig kunne passe, at de ikke var trukket tilbage, og de svarede til min store overraskelse, at det - på trods af risikoen - ville være alt for dyrt for Beauvais, at trække varepartiet tilbage", siger han.

Menneskers sikkerhed

"Det her handler i yderste konsekvens om menneskers sikkerhed, men i stedet tilgodeser fødevarekontrollen en stenrig virksomhed. Hvor er hensynet til hr. og fru Danmark," spørger Peter Barylak.

Fødevarekontrollen erkender overfor Avisen.dk, at ingen kunne udelukke, at der kunne være glasskår i andre produkter.

"Men vi sandsynliggjorde, om der var andre glas med glasskår, og det var ikke sandsynligt, at der var glasskår i alle produkter, eller i en stor procentdel af produkterne," siger Tenna Jensen og forklarer, at det ville være ude af proportioner at trække et vareparti tilbage.

Men der er  ifølge fødevareekspert og bromatolog Orla Zinck ikke en fornuftig forklaring.

Burde trækkes tilbage

"Selvfølgelig burde hele varepartiet for enhver sikkerheds skyld være trukket tilbage. Det forekommer absurd, at man tvært i mod tager hensyn til virksomhedens økonomi," siger han.

Oppe i Fødevarestyrelsen kontrolstyringskontor erkender fuldmægtig Per Rathmann Hansen, at det var en fejl ikke at trække varepartiet tilbage.

"I tilfælde af fund af glasskår i maden, bør man trække varepartiet tilbage fra markedet, hvis ikke det kan udelukkes, at andre varer kan indeholde glasskår", siger han.

Kontakt fødevarekontrol

Han opfordrer forbrugere, der finder fremmedlegemer i maden til at henvende sig til fødevarekontrollen.

Men Ann-Berit Emmerich, der på vegne af svigersønnen Peter Barylak, klagede over fundet af glasskår, siger, at hun fik en helt anden besked fra fødevarekontrollen.

"Fødevarekontrollens mand var tydeligt irriteret over, at han skulle tage sig af sagen. Han sagde, at vi blot skulle have afleveret glasset med de syltede agurker nede i supermarkedet," siger Ann-Berit Emmerich.

Hun er sikker på, at supermarkedets personale blot ville have smidt de syltede agurker ud uden at henvende sig til fødevarekontrollen og producenten.