Indsatsen mod social dumping på de danske veje skal forbedres med nye tiltag på finansloven. Regeringen, De Radikale, SF, EL og Å vil sørge for, at chauffører fra udenlandske virksomheder, der udfører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark, fremover skal sikres danske lønvilkår.

Derfor skal der oprettes et effektivt kontrol- og håndhævelsesregime, der kan sikre, at de nye krav til løn overholdes. Hos 3F har grupperformand for Transportgruppen Jan Villadsen svært ved at få armene ned. 

- Det ser ud til, at ti års hårdt slid for at lave fair forhold på transportområdet er ved at lykkes. Det er en rigtig god dag for dansk transport, siger han og tilføjer:

Tilmeld dig nyhedsbrevet A4 Morgen her

- Jeg tror aldrig, at man kommer helt i mål, da det er en branche, hvor der altid er brodne kar, der forsøger at omgå reglerne. Men det er et kæmpeskridt på vejen, og vi er tæt på målet.

LÆS OGSÅ: LIGE NU: Dansk topdirektør siger op

Jan Villadsen slår fast, at chauffører fra udenlandske virksomheder bør arbejde på samme lønvilkår som de danske chauffører. Derfor ser han det som helt afgørende at kontrollere, om de udenlandske virksomheder rent faktisk overholder reglerne. 

- Vi har hørt fra vognmændene, at hvis man indfører regler på området, så skal der også være kontrol med dem. Det er der sat værktøjer af til med nummerpladeskanninger og andre ting, men man har også sat midlerne af til det, siger han. 

For at sikre kontrollen har partierne bag aftalen nemlig afsat en reserve på 10 mio. kr. om året i perioden fra 2020 til 2023. Og de penge lander på et tørt sted, hvis man spørger Jan Villadsen. 

- Det sender et signal om, at man godt ved, at det koster penge at kontrollere den del, så man har også sat midlerne af til det. Jeg ved ikke, om det er nok, men det er i hvert fald et kæmpe skridt på vejen i den rigtige retning, siger han. 

Store virksomheder hyrer jurister i topklasse

Det er dog ikke det eneste initiativ på transportområdet i aftalen om næste års finanslov. De samme partier blev nemlig også enige om at styrke indsatsen på tungvognsområdet.

LÆS OGSÅ: Uhyggelig ulykke: Mand får klippet fingrene af

Allerede i 2020 afsættes 5 mio. kr., mens beløbet i perioden fra 2021 til 2023 vokser til 10 mio. kr. om året. Pengene skal blandt andet bruges til kontrol af både køre- og hviletidsreglerne og til at forøge antallet af kontrolmedarbejdere i politiet, styrke efterforskningen i tungvognscentrene og de anklagefaglige kompetencer på området.

Og det er 'supergodt' ifølge 3F's Jan Villadsen. Han peger på, at der er et stort behov for at sikre, at reglerne på området overholdes. 

- Kæmpestore virksomheder er mødt med jurister i topklasse, når de skulle slippe for en bøde. Når man styrker kompetencerne hos anklagemyndigheden, så tyder det på, at man har været hele vejen rundt, siger han og fortsætter:

- Det er for mig at se et forsøg på at få alle enderne til at nå sammen.  

Cabotage er transport af gods eller passagerer mellem forskellige destinationer i samme land med et transportmiddel fra et andet land.

LÆS OGSÅ: Efter drama på byggeplads: Politiet anholder mand