DAGENS TIP: Fem råd fra lægen: Sænk dit sygefravær

11. maj 2012
Her er fem gode råd fra lægen til, hvad du selv kan gøre, for at holde dit sygefravær i bund.

Hvis du er hypokonder og har en alarmerende sygefraværsstatistik, kan læge Claus Hyldahl ikke hjælpe dig. 

Men her giver han dig fem praktiske råd til at sikre dig færre sygedage på arbejdet.

Claus Hyldahl er medicinsk direktør i Lægernes Testcenter, som sælger konsulentvejledning i forebyggelse af sygdom.

Genopliv kollegaånden

Du kan slå to fluer med ét smæk - og på en gang få en sjovere arbejdsplads og bringe dit og dine kollegers sygefravær ned.

En del af opskriften til et lavere sygefravær er et stærkere bånd mellem kollegerne, forklarer Claus Hyldahl:

"De arbejdspladser, som har lavt sygefravær, er dem, hvor der er en stærk holdånd og hvor der hersker en særlig stemning. Det plejer at være de samme arbejdspladser, hvor ansatte tænker 'det koster noget, når jeg er væk' eller 'hvem skal så gøre mit arbejde?'."

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Lev sundt

At indføre fredagsøl vil Claus Hyldahl, dog ikke anbefale, selvom det måske kan styrke fællesskabet.

Vil du have færre sygedage, opfordrer Claus Hyldahl til at dyrke motion, spise sundere, droppe smøgerne og drikke færre bajere:

"Det vigtigste af alle råd er at sørge for at leve sundt. En Rolls Royce kan hurtigt blive til en skrotbunke, hvis ikke den bliver holdt ved lige."

Sygdom handler også om, hvor meget belastning og smittefare, der er på dit arbejde.

Ved at have en sundere livsstil, sætter du barren højere for, hvor meget din krop kan holde til af daglige stressbelastninger og småinfektioner.

Spis regelmæssigt

Det er ikke nok at spise sundt. Du har brug for energi i løbet af dagen, ellers går du sukkerkold.

Husk morgenmaden, og spis ikke din frokost for sent på dagen.

Fjern tidsrøvere, som ødelægger humøret

Engagér dig i dit job, og vær med til at fokusere på det, som er vigtigst i din arbejdsfunktion. Skær det unødvendige væk. 

Det kan være, at I kunne bruge tiden bedre end I gør, på at løse arbejdsopgaverne.

"Det, som får os til at komme på arbejde, er, at vi sparker røv, og føler vi gør en forskel. Den følelse går tabt, hvis vi spilder tiden, eller arbejdet går trægt," siger Claus Hyldahl.

Drop offerrollen

Det kan gøre dit helbred dårligere, alene hvis du har ondt af dig selv. Mange af problemerne på din arbejdsplads er jo ikke din skyld, men hvis du ikke gør dit for at ændre på dem og forbedre arbejdspladsen, vil du have større risiko for at blive syg.

Har du hang til et 'morgensæt' - en guldøl og en smøg, før du tager på arbejde, har lægen afslutningsvis denne bøn til dig:

"Der er mange, som kan ryge en pakke Rød Cecil hver dag, uden de har mange sygedage. Problemet er bare, at du kommer til at dø med arbejdsskoene på, lang tid før resten af din familie," siger Claus Hyldahl.

Guiden blev bragt første gang i august 2011.