Fem enkle øvelser, der fjerner nakkesmerter

17. mar 2012
Syv ud af ti oplever på et tidspunkt i deres liv smerter i nakken. Her er fem øvelser, der kan nakke smerterne!

Får du ondt i nakken, når du sidder foran skærmen, løfter tunge ting eller på anden måde udfører dit arbejde?

Så er det måske en god idé at rive 15 minutter ud af arbejdsdagen til at bekæmpe jag og ubehage.

Øvelserne er udarbejdet af Gigtforeningen. De råder dig til at træne dagligt, hvis du vil opnå det bedste resultat.

Nak smerterne et

Sid på en stol. Sæt pegefingeren på hagen og tommelfingeren på brystet. Træk hagen væk fra pegefingeren og lav en dobbelthage. Du skal kunne mærke et stræk i nakkemusklerne. Hold spændingen i to til tre sekunder. Gentag bevægelsen otte – 12 gange.

Nak smerterne to

Sid på en stol. Se lige ud og træk hagen ind mod halsen, så du laver en dobbelthage. Drej så hovedet fra side til side i roligt tempo. Gentag bevægelsen otte til tolv gange til hver side.

Nak smerterne tre

Sid på en stol. Se ligefrem og træk hagen ind mod halsen, så du laver en dobbelthage. Læg øret ned mod skulderen og hold stillingen i to til tre sekunder. Gentag øvelsen otte til 12 gange til hver side.[pagebreak]

Nak smerterne fire

Stå med ryggen op ad en væg med en bold bag hovedet. Pres baghovedet ind mod bolden, indtil du mærker en spænding i nakkemusklerne. Hold spændingen i to til tre sekunder. Gentag bevægelsen otte til 12 gange.

Nak smerterne fem

Stå med siden til væggen og placer en bold over øret. Pres hovedet ind mod bolden. Hold spændingen i to til tre sekunder. Gentag bevægelsen fem til otte gange med begge sider af hovedet.

Hvis du vil se videoer af, hvordan du udfører øvelserne, så klik ind på Gigtforeningen.dk.