Ansatte på Femern-byggeriet skal arbejde op til 12 timer om dagen, og det er 3F rasende over. Foto: Ida Marie Odgaard / Scanpix

Femern-arbejdere skal bygge tunnel 12 timer om dagen - 28 dage i træk: 'Manual til social dumping'

16. sep, 14:34
Arbejdstilsynet har godkendt, at ansatte på prestigebyggeriet af Femern-tunnelen kan arbejde et halvt døgn ad gangen, uden mulighed for ugentlige fridage. Aftalen vækker harme i fagbevægelsen.

12 timers arbejde, 12 timers hvile. 

Kommende ansatte på prestigebyggeriet af Femern-tunnellen mellem Danmark og Tyskland skal nok ikke bekymre sig om, hvordan de får døgnets timer til at gå, mens det milliarddyre projekt står på. 

Som A4 Arbejdsliv og Fagbladet 3F i dag kan fortælle, har Arbejdstilsynet givet grønt lys til, at de hollandske firmaer Van Oord Dredging og Boskalis International, kan lade deres maskinførere arbejde i op til 12 timer ad gangen, i en periode på 28 dage ad gangen. 

LÆS OGSÅ: Firmaer på milliarddyr Femern-tunnel nægter overenskomst: Fagforbund i oprør

Når den månedlange periode er overstået, kan de ansatte så efterfølgende holde fri i en måned.

Arbejdstilsynets afgørelse vækker dog mildt sagt vrede hos fagforbundet 3F. 

- Det er arbejdsforhold, som vi kun hører om i skrækhistorier fra udlandet, og ikke noget, der på nogen måde hører til på en dansk arbejdsplads. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, hvordan Arbejdstilsynet er nået frem til, at det her er i orden, siger Palle Bisgaard, faglig sekretær og næstformand i 3F Byggegruppen. 

- Arbejdstilsynet har jo ingen som helst garanti for, at de her ansatte ikke bare har fået stukket en aftale i hånden, med besked om, at de kan skrive under eller pille af
Palle Bisgaard, næstformand, 3F Byggegruppen

Dansk arbejdskraft er utænkeligt

Under de lange arbejdsdage skal de ansatte ifølge 3F arbejde på en særligt designet flydepram, der bliver placeret flere hundrede meter ud for Lollands kyst. 

Fra flydeprammen skal tunnelarbejderne anlægge en såkaldt arbejdshavn, og gøre havbunden klar til de beton-elementer, der i sidste ende skal udgøre Femern-tunnellen. 

Derfor skal de hver dag sejles fra den lejr ved Rødby Havn, der kommer til at udgøre deres bolig, og ud til den gigantiske flydepram. 

- Det virker helt skævt, at Arbejdstilsynet kan nå den konklusion
Morten Skov, næstformand Fagbevægelsens Hovedorganisation

Når den 12 timer lange arbejdsdag er overstået, skal de ansatte så fragtes tilbage til lejren, før de kan holde fri. 

Ifølge Palle Bisgaard gør de skæve arbejdstider og krævende arbejdsforhold, at det højst sandsynligt ikke bliver dansk arbejdskraft, der kommer til at bemande flydeprammen ved Femern-byggeriet.

- Det er nærmest utænkeligt. Jeg ved ikke, hvem i alverden man forestiller sig, der skal arbejde under de forhold, siger Palle Bisgaard. 

Dansk Femern-firma: Håber på løsning

Hos  det danske firma Femern A/S, der er ansvarlig for byggeri og drift af Femern-forbindelsen, håber man, at 3F og FBC snart 'finder en løsning'.

- Vi er bekendt med, at der foregår forhandlinger mellem konsortiet FBC og 3F om en overenskomst og arbejdstid. Den danske model indebærer, at forhandlinger foregår mellem FBC som arbejdsgiver og 3F som repræsentant for lønmodtagerne, skriver Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef i Femern A/S til A4 Arbejdsliv.

- Der kan ikke stilles krav i kontrakten om overenskomst på grund af EU-lovgivning, men vi fører et konsekvent tilsyn med overholdelsen af alle vilkår vedrørende løn, arbejdsvilkår og boligforhold som forudsat i kontrakterne, tilføjer kommunikationschefen.

'Manual til social dumping'

Normalt skal aftaler om skæve arbejdstider på danske arbejdspladser indgås mellem arbejdsgivere og fagforeninger.

Som regel i forbindelse med, at parterne bliver enige om en overenskomst på arbejdspladsen. 

Både Fehmarn Belt Contractors, der er hovedentreprenør på byggeprojektet, samt underentreprenørerne Van Oord Dredging og Boskalis International har trods lange forhandlinger nægtet at tegne overenskomst med 3F. 

Arbejdstilsynet har dog ekstraordinært valgt at indgå en aftale direkte med Fehmarn Belt Contractors og de to underentreprenører, uden om 3F.

I deres afgørelse henviser Arbejdstilsynet til, at både Van Oord Dredging og Boskalis International har indgået aftaler om de ekstraordinært lange arbejdsdage med såkaldte 'arbejdsråd' på de to firmaer. 

Arbejdsrådene består angiveligt af grupper af ansatte hos de to virksomheder, der altså har nikket ja til deres arbejdsgivers tilbud om at arbejde 12 timer om dagen i en måned i streg. 

Hverken 3F eller Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har meget pænt at sige om Arbejdstilsynets beslutning. 

- Arbejdstilsynet har jo ingen som helst garanti for, at de her ansatte ikke bare har fået stukket en aftale i hånden, med besked om, at de kan skrive under eller pille af, siger Palle Bisgaard. 

- Når Arbejdstilsynet sidestiller de her 'arbejdsråd' med overenskomstbærende fagforeninger, så fjerner det jo ethvert incitament for udenlandske firmaer til at indgå overenskomst om ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det er en manual til social dumping, og jeg er ærligt talt rystet, tilføjer han. 

'Virker helt skævt'

Hos FH stiller næstformand Morten Skov sig ligeledes uforstående overfor, at Arbejdstilsynet har valgt godkende arbejdstidsaftalen på Femern-byggeriet udenom 3F. 

- Det virker helt skævt, at Arbejdstilsynet kan nå den konklusion, da et arbejdsråd bestående af ledere og medarbejdere fra et udenlandsk firma umuligt kan have samme juridiske legitimitet som en dansk lønmodtagerorganisation, siger Morten Skov. 

- Vores vurdering er, at der må være et hul i lovgivningen, som der hurtigst muligt skal rettes op på, tilføjer næstformanden. 

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard skriver i et mailsvar til A4 Arbejdsliv, at regeringen 'ikke vil acceptere social dumping'. 

- Lad mig sige det helt klart. Vi skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår, et sundt og sikkert arbejdsmiljø og sikre fair konkurrence på det danske arbejdsmarked, skriver Peter Hummelgaard i mailsvaret. 

Er der et hul, der risikerer at kunne være en genvej for social dumping, så skal det lukkes.
Peter Hummelgaard, beskæftigelsesminister

Ministeren henviser til, at regeringen har afsat 245 mio. kr. til bekæmpelse af social dumping frem mod 2023.

Ministeren understreger dog også, at han ikke kan gå ind i Arbejdstilsynets afgørelse om at give firmaerne på Femern-byggeriet tilladelse til at lade deres ansatte arbejde 12 timer i døgnet. 

- Er der et hul, der risikerer at kunne være en genvej for social dumping, så skal det lukkes. Jeg har derfor bedt Beskæftigelsesministeriet undersøge, hvordan vi kan sikre, at reglerne ikke giver muligheder for dem, der ikke har de rette intentioner og vil tjene penge på social dumping, skriver ministeren videre. 

I et mailsvar til A4 Arbejdsliv skriver Arno Schikker, kommunikationschef for Femern Belt Contractors, at firmaet er i 'konstruktive forhandlinger med danske fagforeninger'.

- Vi har forberedt et nyt møde med fagforeningerne i denne uge. Vi afventer udfaldet af de drøftelser, før vi kommer med yderligere kommentarer, skriver Arno Schikker.