Fare på færde i dronningens opera

20. maj 2010
Fare for at miste kropsdele i wiremaskiner på sceneloftet

Stor kunst kræver som bekendt ofre. I Danmarks nationalopera på Holmen i København risikerer stedets scenemedarbejdere deres lemmer, når de skal tilse den maskinpark, der bruges til at flytte de enorme forestillingskulisser frem og tilbage. Mærsk Mc-Kinney Møllers folkegave til omkring 2,3 milliarder kroner er ifølge Arbejdstilsynet så sikkerhedsuforsvarligt indrettet, at myndighederne netop har tildelt kulturinstitutionen en vrængende rød smiley. Operaens store scene indeholder stik mod reglerne 100 uafskærmede wiremaskiner, der håndterer så stærke kræfter, at kød og knogler ikke standser deres forløb.

”De uafskærmede og i øvrigt fjernbetjente wiremaskiner øger markant risikoen for, at de scenemedarbejdere, der jævnligt færdes på sceneloftet ved maskinerne, kommer i ubehagelig nærkontakt med dem. Og det kan i værste fald koste fingre eller en hånd,” konstaterer tilsynschef Cathrine Tived fra Arbejdstilsynet.    

Usikker elevator

De uafskærmede wiremaskiner er ikke det eneste sikkerhedsproblem i Operaen. Arbejdstilsynet vurderer desuden, at den ikke har stået på rettidig omhu under installeringen af en sceneelevator i bygningen. Elevatoren sendes op og ned ved hjælp af fjernstyring, og det betyder, at ansatte i nærheden af den måske ikke er opmærksom på, hvornår det sker. Forholdene betyder, at der eksisterer en reel risiko for, at uopmærksomme scenemedarbejdere kan komme i karambolage med det store maskineri. Igen med fare alvorlig lemlæstelse.

”Det kan udvikle sig til en grim affære, hvis en scenemedarbejder bliver klemt eller ramt af elevatoren. Fjernbetjeningen af elevatoren gør, at Operaen ikke kan være 100 procent sikker på, at der ikke er mennesker i nærheden af den, når den bliver sat i bevægelse. Og det skal man altså være,” uddyber Cathrine Tived.        

Rådgivningstvang

Sikkerhedsproblemer er så talrige, at Arbejdstilsynet har pålagt Operaen at entrere med en arbejdsmiljøkonsulent. Konsulenten skal vejlede Operaen i at løse problemerne og overvåge, at det rent faktisk sker. Cathrine Tived fra Arbejdstilsynet oplyser, at Operaen allerede har taget kontakt til en arbejdsmiljøkonsulent. Hun understreger desuden, at hverken de uafskærmede wiremaskiner eller den fjernstyrede elevator har ført til arbejdsulykker.

”Men det er jo heller ikke kun vores opgave, at troppe op, når skaden er sket. Formålet med Arbejdstilsynet er primært at forebygge, at der sker arbejdsulykker. Og den indsats er Operaen et glimrende eksempel på, vurderer Cathrine Tived.    

Afslappet scenechef

Det Kongelige Teaters scenechef, Kim Hansen, mener ikke, at Operaens uafskærmede wiremaskiner udgør noget nær så alvorligt et sikkerhedsproblem, som Arbejdstilsynet giver udtryk for.  

”Vores scenemedarbejdere færdes kun i nærheden af maskinerne, når der er bøvl med dem. Og det er altså ikke sådan, at de dagligt render ind og ud mellem dem med en kop kaffe i hånden og hovedet under armen. Når det så er sagt, er jeg selvfølgelig fuldt ud indforstået med, at vi skal overholde de gældende love og regler på området. Så der bliver rettet op på situationen i løbet af sommeren. Uden påvirkning af Operaens program, understreger Kim Hansen.

Det Kongelige Teater, der varetager den daglige administration af Operaen på Holmen, har endnu ikke indhentet et tilbud på afskærmningen af de 100 wiremaskiner. Scenechefen skønner imidlertid, at prisen ikke vil løbe op i et millionbeløb.     


Operaen

Danmarks nationalopera, Operaen på  Holmen, blev officielt indviet i januar 2005 og har siden da været under Det Kongelige Teaters administration. Operaen, en folkegave fra skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller til cirka 2,3 mia. kr., er tegnet af arkitekt Henning Larsen og indeholder i alt to scener. Nærmere bestemt Store scene og Takkelloftet. De uafskærmede wiremaskiner, som Arbejdstilsynet har dømt sikkerhedsuforsvarlige, er i brug på Operaens Store scene og bruges til at flytte de store forestillingskulisser ind på og ud fra scenen.