Færre busser giver færre gymnasieelever

27. okt 2008
Rigtig mange unge vil få svært ved at komme i skole, hvis tendensen med besparelser på busruterne fortsætter.

For elever, der bor i yderområderne, vil besparelserne nemlig betyde, at de ikke længere kan komme i skole.

Og det er en farlig udvikling, for konsekvensenkan nemlig blive at færre unge får en ungdomsuddannelse.

Sådan lyder det fra Peter Kuhle, der er formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.

"Det betyder jo sådan set, at elever i yderområderne, hvor busserne ikke går, de kommer jo aldrig i en ungdomsuddannelse," forklarer han til Nyhedsbureauet Newspaq.

Ifølge ham kan eleverne nemlig ikke bare lige skifte bussen ud med eksempelvis en cykel.

"Det er så langt, så det kan man ikke bare lige gøre. Prøv bare at kigge på et kort. Man kan altså ikke cykle fra Kerteminde og til Odense hver dag," siger han til Newspaq.

Formanden for rektorforeningen er ikke i tvivl om, hvem der har ansvaret for at løse problemet.

"Det er både regeringens og kommunernes ansvar, at de unge kan komme til en ungdomsuddannelse. Hvis de ikke kan finde ud af det, så kan de jo ikke leve op til regeringens målsætning om at 95 procent skal have en ungdomsuddannelse. Så går vi altså 10-20-30 år tilbage i tiden, hvor de unge - af transportmæssige grunde - ikke fik en uddannelse. Det er jo håbløst i det 21. århundrede," mener Peter Kuhle.

Trafikselskaberne i Danmark anslår, at der på landsplan er behov for 500 millioner kroner, hvis busdriften ikke skal forringes til næste år.

Ellers risikerer op mod hver femte busrute i Danmark at forsvinde.

-Newspaq

faktaboks