De registrerede taxaer i i Slesvig-Holsten mister omkring hver tredje kunde til pirattaxaer. Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters/Ritzau Scanpix (modelfoto)

Pirat-taxaer stjæler 30 procent af nattens kunder

31. jan, 18:00
Unge mænd i pirattaxaer bruger Facebook til at få fat i nattelivets kunder.

Unge mænd på 18-19 år snupper i weekenderne en væsentlig bid af de registrerede taxachauffører i Slesvig-Holstens omsætning.

LÆS OGSÅ: Der skabes færre pladser til lærlinge: Det er meget bekymrende

Det siger ejeren af Taxi Schleswig, Sönke Kortum, til Flensborg Avis

De unge mænd dukker op i deres egne biler i aften- og nattetimerne, og Sönke Kortum vurderer, at de koster taxachaufførerne mellem 30 og 40 procent af omsætningen.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Pirattaxaerne er blevet døbt Facebook-chauffører, og det er netop via netværk på de sociale medier, at de får deres kunder - kunder som har brug for et lift hjem efter en tur i byen.

Ifølge Flensborg Avis er pirattaxaer udbredt i hele Tyskland, og myndighederne forsøger via samarbejde at stoppe problemet.

Fænomenet kendes også i Danmark. Således kunne Ekstra Bladet i sommers fortælle, at en person brugte Facebook til at reklamere med, at han kørte sort taxa ved festivalen Tinderbox i Odense.

LÆS OGSÅ: Firma lukker aktivitet - 25 skal finde nyt job