20170814-140216-4-1920x1080we
'Vi får ikke flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne ved at fortælle dem, at samfundet har brug for det'. (Arkivfoto) Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Erhvervsuddannelser opnår rekordoptag: 'I de her usikre tider, er det en god idé med en uddannelse'

6. feb 2021, 09:00
En positiv udvikling i antallet af optagede elever på erhvervsuddannelser puster liv i optimismen på et område, der ellers er under pres. Det er grund til forsigtig optimisme, og nu handler det om at holde hjulene i gang, lyder det fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

På erhvervsuddannelserne Next Uddannelse i København og Techcollege i Aalborg har man armene i vejret. De er nogle af de erhvervsuddannelser, der kan fejre et rekordstort optag af elever i januar fordelt på flere forskellige erhvervsfaglige retninger.

Det er især udvalgte brancher, der synes at tillokke både unge og ældre elever. Det fortæller Ole Heinager, administrerende direktør ved Next Uddannelse. Her har man har haft en stigning på hele 17 procent inden for skolens bygge- og anlægsuddannelser i forhold til sidste års januar-optag.

LÆS OGSÅ: Gulerødder synes at virke: Stor stigning i antal praktikaftaler

- Bygge og anlæg vækster rigtig meget. Det er der, hvor der er gang i industrien, fordi den ikke er lukket ned under corona. Det er her, de unge især søger ind. Det er sågar den største vækst, jeg har set i mange år, siger han.

Samlet set har skolen haft en stigning på 6 procent. Ifølge ham står det tydeligt, hvad den vægtigste årsag er til, at uddannelsesinstitutionen slår alle rekorder netop i år.

- Der er ingen tvivl om, at covid-19 har ramt en helt masse ufaglærte, som har haft småjobs rundt omkring. Vi ved, at når der er krise, så er det de ekstra hænder, der ryger først. Mange af dem har tænkt, at det i usikre tider er en god idé med en uddannelse.

Med nedlukningen af landet er det gået op for mange, hvor vigtigt det er, at man har en uddannelse med sig i bagagen, når man bevæger sig rundt på det danske arbejdsmarked, mener han.

Corona skaber større optag

Samme opfattelse har Bo Banch, uddannelsesdirektør på Techcollege i Aalborg. Her har man haft 14 procent flere tilmeldte elever. En fremgang, der kommer bag på ledelsen.

- Vi er overraskede. Før corona ville mit gæt have været, at tallet ville falde, for vi er et sted, hvor demografien er faldende. Så det er da bemærkelsesværdigt, at vi stiger så kraftigt. Mit bud er, at det er en coronaeffekt, siger han.

Vi får ikke nødvendigvis flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne ved at fortælle dem, at samfundet har brug for det
Mie Dalskov Pihl, chefanalytiker ved Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Chefanalytiker ved Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Mie Dalskov Pihl, mener, at forklaringen på fremgangen har flere årsager.

Der har været et stort fokus på at skaffe flere faglærte. Ser man på de strukturelle tendenser, så viser udviklingen på arbejdsmarkedet, at der er brug for flere faglærte.

Det er åbenlyst, at en erhvervsuddannelse giver en god jobsikkerhed, mener hun.

- Man må bare sige, at den økonomiske krise har sat turbo på den del af fortællingen om, at ufaglærte job ikke hænger på træerne. Der bliver mindre brug for ufaglærte og mere brug for faglærte. Den realitet kommer til udtryk under coronakrisen, siger hun og slår fast:

- Der er alt mulig grund til at glæde sig over de her tal. I øjeblikket – nu da coronakrisen har gjort sit indtog - er der mange folk, der kan se, at uddannelse er en rigtig god idé.

Udfordringen bliver at holde momentum og få endnu flere øjne op for erhvervsuddannelsernes potentiale. Måden at gøre det på er gennem oplysning, slår Mie Dalskov Pihl fast.

- Der er stor mangfoldighed i de her uddannelser, for du kan bruge dem til mange ting. Du kan læse videre, blive selvstændig og så videre. En erhvervsuddannelse giver mange muligheder.

Kampagner og oplysning er vigtigt

Chefanalytikeren nævner brancheorganisationen Horesta som et godt eksempel på, hvordan man kan reklamere for branchen og tiltrække flere unge.

Det har de blandt andet gjort med en reklamekampagne, der viser eksempler på, hvad folk indenfor hotel- og restaurationsbranchen er blevet til. Ren og skær lokkemad.

Store reklamer i biografen virker ikke, det gør elev-til-elev-snakken.
Ole Heinager, direktør NEXT

- Det er mega fedt, og det er præcis sådan noget, der kan være med til at tiltrække. Vi får ikke flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne ved at fortælle dem, at samfundet har brug for det, men ved at vise dem, hvad det kan føre til, hvis de går den vej, siger Mie Dalskov Pihl.

På Next Uddannelse i København har man da også forsøgt sig med netop kampagner og oplysning. Noget, man vil blive ved med.

- Vi har lavet kampagner. Vi har arbejdet tæt sammen med mestrene, som har fortalt om fagene og mulighederne i det. Og vi kan se nu, at det rykker noget, siger Ole Heinager.

LÆS OGSÅ: Forslag: Grundforløb på erhvervs­uddannelser bør laves om

Han understreger, at der fremover ligger en opgave i at få eleverne til at fortælle vidt og bredt om deres uddannelser. Det handler om elev-til-elev-fortællingen, mener han.

- Hvis en elev har ti venner, de kan fortælle om det til, så har de måske også ti andre venner og så videre. Det skal vi udnytte. Store reklamer i biografen virker ikke, det gør elev-til-elev-snakken.